Dobri primjeri velikih domaćih kompanija

Coca-Cola, Konzum, Janaf i Ericsson Nikola Tesla samo su neke od velikih kompanija u Hrvatskoj koje znatna sredstva ulažu u društveno odgovorno poslovanje

Društveno odgovorno poslovanje (DOP) postalo je dio tržišnog natjecanja. To nam pokazuju današnje tvrtke kojima veći profit nije jedini prioritet. Tvrtke su shvatile da je bitno za njihov imidž da su društveno odgovorne, a da je to istodobno i najbolji način da se dâ doprinos društvu. U moderno doba često možemo čuti uigrane govore kako treba doći do promjene te kako svi trebamo biti društveno odgovorni, no riječi su jeftine, a djela bi trebala govoriti sama za sebe.

Većina potrošača više vjeruje kompanijama za koje znaju da su društveno korisne. Društveno odgovorno poslovanje je nešto o čemu bi u svome poslovanju trebale razmišljati sve tvrtke, no djela su skupa pa ne daju svi doprinos društvu koji bi mogli. Ipak svugdje, pa tako i u Hrvatskoj ima nekoliko dobrih primjera tvrtki čija je poslovna politika da djela govore više od riječi. Ovdje ćemo nabrojiti neke od društveno najodgovornijih tvrtki u Hrvatskoj.Coca-Cola HBC Hrvatska, društveno odgovorna više od 10 godina. Bez obzira na krizu Coca-Cola ne namjerava prekinuti svoju tradiciju društveno odgovornog poslovanja. Da Coca-Cola u Hrvatskoj želi ostati i te kako društveno angažirana najbolje se vidi iz riječi direktorice odjela za komunikacije i odnose s javnošću Boške Trbojević. “Ovo je vrijeme za nas ujedno i izazov i prilika, što se jasno octrava u održavanju, pa čak i jačanju naših napora u području društvene odgovornosti tvrtke. U skladu s tim određena su naša ulaganja.” Coca-Cola ima reputaciju jedne od društveno najodgovornijih tvrtki na svijetu, pa tako i u Hrvatskoj zato što se koriste društvenom angažiranošću kao sredstvom vrednovanja rada. Često su dio javno-privatnih partnerstva kod kojih im je cilj još više motivirati ostale partnere projekata. Neke se državne institucije čak koriste već završenim projektima Coca-Cole kao primjerima dobro provedenih projekata javno-privatnog partnerstva. Primjerice, projekt “Lijepa naša Sava” u partnerstvu s Coca-Colom, Ministarstvom regionalnog razvoja, šumarstva i vodnoga gospodarstva i Međunarodnom komisijom za slijev rijeke Save osvojio je 2009. godine “Europsku nagradu za izvrsnost”. Projekt je za svrhu imao zaštiti i promicati prostor oko rijeke Save i povećati turistički potencijal rijeke. To je tek jedan u nizu projekata od kojih ima još nagrađivanih poput projekta “Odsad biciklom na posao” u javno-privatnom partnerstvu s udrugom Moj bicikl, koji je osvojio nagradu za najbolju društveno odgovornu kampanju koju dodjeljuje američki časopis PR News. Cilj za sljedeću godinu su javno-privatna partnerstva i ulaganja u društveno korisne projekte samih zaposlenika koji mogu predlagati svoje ideje.

Konzum, partner lokalne zajednice
Uz Coca-Colu jedna od vodećih tvrtki u društveno odgovornom poslovanju na hrvatskom tržištu je zasigurno Konzum. U proteklih nekoliko godina Konzum je imao niz projekata kojima je pomogao lokalnoj zajednici. Ana Mitrović, voditeljica odnosa s javnošću, navela je niz primjera kako je Konzum u proteklim godinama ostavio svoj doprinos u lokalnoj zajednici. “Kontinuirano smo odgovorni partneri lokalnih zajednica i pomažemo najpotrebnijim segmentima društva, ali dajemo i doprinose u segmentu kulture, obrazovanja (u sklopu kojeg se doniralo više od tisuću računala i informatička opreme za osnovne škole) i sporta, kao na primjer kod nedavnog sponzorstva NK Dinama. Djeca i najmlađi oduvijek su bili u fokusu DOP aktivnosti Konzuma, što je najbolje vidljivo i kroz nedavno ponovno pokrenut projekt ‘Vratimo djecu na igrališta’. Prije nekoliko godina u sklopu ovog projekta otvoreno je 20 dječjih igrališta, a nedavno smo krenuli u drugu fazu u kojoj smo do sada otvorili dječja igrališta u Velikoj Gorici i Varaždinu, a u sljedećem tjednu planiramo otvoriti i igralište u Osijeku. Do kraja sljedeće godine cilj nam je izgraditi i obnoviti ukupno 15 dječjih igrališta kako bismo roditeljima i djeci diljem Hrvatske omogućili kvalitetna i sigurna mjesta za igru i druženje.” Cilj tvrtke je ostati vodeći trgovački lanac u društveno odgovornom poslovanju u Hrvatskoj, a kriza zasigurno nije omela planove tvrtke da posluje društveno odgovorno u 2012. godini, ali i sljedećim godinama.

Ericsson Nikola Tesla ulaže u istraživanje ‘zelenih’ tehnologija
Ericcson DOP ne smatra troškom, nego investicijom za budućnost. Taj se stav nije promijenio ni tijekom krize. Dok druge kompanije ulažu u društvo tako što poništavaju štete koje su napravili drugi svojim neodgovornim poslovanjem i educiraju ljude o zdravijem načinu života koji je koristan društvu, prioritet Ericssona je ulaganje u razvoj tehnologija kojima će društvo izbjeći zagađenje okoliša i druge štete koje ljudi rade. U Ericcsonu smatraju da ulaganje u znanstveni razvoj ljudima daje ekonomski, društveni i ekološki napredak. Ideja je educirati mlade ljude i u njihovu kompetentnost, ponajprije se ističe uspješna suradnja i partnerstvo s akademskom zajednicom, posebno s Fakultetom elektrotehnike i računarstva u Zagrebu i Fakultetom elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu preko kojih Ericsson želi kreirati buduće nositelje hrvatske konkurentnosti i vrhunske stručnjake na području novih, ekološki sigurnih tehnologija. To su preduvjeti za viši ekološki standard, ali i stvaranje novih radnih mjesta. U sljedećim godinama Ericsson misli ostati pri svojoj strategiji ulaganja u akademsku zajednicu kao najvećem prioritetu DOP-a.

Generali osiguranje ulaže u mlade
Kao jedna od vodećih tvrtki na području osiguravateljske i financijske scene Generali osiguranje shvaća važnost transparentnosti i poštenja u poslovanju. To su društvene vrijednosti koje svakako žele prenijeti u budućim godinama svog poslovanja. U Generali osiguranju pokrenuli su program pod nazivom “Mladi lavovi” za mlade praktikante, učenike srednjih strukovnih škola koji će na taj način steći radno iskustvo, ali i upoznati se s temeljima društvene odgovornosti koje se promiču u Generali osiguranju poput važnosti obrazovanja i obveznog pridržavanja zakonskim propisima. Grupacija se u 2010. također angažirala u “Carbon Disclosure Projectu”, inicijativi koja se bavi područjima povezanim s klimatskim promjenama i usvajanja ekološki održivog ponašanja. Riječ je o neprofitabilnoj organizaciji koja pokušava upozoriti društvo na problematiku klimatskih promjena i globalnoga zatopljenja.

Janaf svjestan potrebe za ‘povratom duga’
Iako u medijima često možemo vidjeti da kompanije koje imaju veze s naftom svojim ponašanjem ne pridonose pretjerano društvu, Jadranski naftovod je prava iznimka. Janaf je jedna od prvih tvrtki na hrvatskom tržištu koja je počela provoditi društveno odgovorno poslovanje. Cilj tvrtke je poboljšati kvalitetu života zajednice u kojoj tvrtka djeluje. Naime, Janafovi poslovni rezultati pozitivni su već godinama, što je omogućilo tvrtki posljednjih nekoliko godina da financijski podupire različite projekte i djelatnost raznih građanskih udruga, sportskih klubova, važnijih kulturnih i humanitarnih događaja. Shvaćajući težinu “povrata duga” društvu, tvrtka će u sljedećim godinama nastaviti s podupiranjem projekata od šire društvene važnosti.

AD Plastik i zaštita okoliša
Kad je u pitanju društveno odgovorno poslovanje, AD Plastik ima jednostavan moto, koji glasi da je zaštita okoliša preduvjet uspješnog, a ne samo društveno odgovornog poslovanja. S takvim stavom jasno je zašto im je DOP iznimno bitan za imidž. Iako AD Plastik kao i većina hrvatskih tvrtki nema egzaktan plan provedbe DOP-a, jasno je da će im prioritet u sljedećim godinama ostati zaštita okoliša.

Ina veliki donator zajednice
Ina ima velik utjecaj na hrvatsko društvo i gospodarstvo, a time i veliku odgovornost. Tako, primjerice, Ina svoju odgovornost iskazuje i brigom za zaposlenike i njihov društveni i poslovni razvoj. Posljednjih godina pokrenuli smo niz projekata i aktivnosti usmjerenih na ulaganje u postojeće zaposlenike. “Svjesni važnosti pridobivanja mladih, visokokvalificiranih i talentiranih zaposlenika pokrenuli smo i projekt ‘Growww’ kojim ih želimo privući u našu kompaniju. Promičemo i kulturu volontiranja. U povodu obilježavanja Europske godine volontiranja Ina je pokrenula projekt korporativnog volontiranja zaposlenika u lokalnoj zajednici te su Inini djelatnici 21. rujna volontirali u Zagrebu, Rijeci i Sisku. U našim sponzorsko-donatorskim aktivnostima prije svega se rukovodimo kriterijem visokog stupnja korisnosti projekata za širu zajednicu i potrebe društva. Sponzorsko-donacijskim aktivnostima Ina nastoji pružiti pomoć i podršku djeci i mladima, osobama s posebnim potrebama, znanstvenim, inovativnim i kulturnim projektima, projektima koji pridonose zaštiti i unapređenju zdravlja i okoliša, sportskim amaterima i profesionalcima te projektima važnim za lokalne zajednice u kojima Ina djeluje”, poručuju u kompaniji. Također dodaju da za donacije i sponzorstva izdvajaju višemilijunske iznose, što ih stavlja u rang velikih ulagača u zajednicu.

(Leo Buljan)

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve