Bankari ne vide prednost franšizera

Autor: Marija Birtić , 01. veljača 2010. u 22:00

Banke franšizere tretiraju jednako kao i ostale poduzetnike početnike iako je njihovo poslovanje već uhodano

Bez obzira na činjenicu što kritičnih prvih pet godina poslovanja “preživi” 92 posto primatelja franšiza, bankari ih tretiraju jednako kao i svake druge poduzetnike početnike. Za usporedbu, od “ostalih” poduzetnika krizno razdoblje izdrži tek 23 posto onih koji su samostalno ušli u poduzetništvo.

Plaćanje pristojbe
U desetoj godini razlike su još drastičnije. Poduzetnici koji posluju preko franšize uspješno nastavljaju u 90 posto slučajeva, dok onih koji su krenuli samostalno na tržištu preživi samo 18 posto. Ivica Ivačić prije pet godina kupio je talijansku franšizu za proizvodnju zamjenskih tonera. U franšiznu pristojbu i pokretanje posla uložio je, kaže, sve što je imao do posljednje kune. “Naravno da nisam bio sposoban podignuti kredit jer sam bio poduzetnik početnik, a osim toga prije pet godina je koncept franšiznog poslovanja bankama bio nepoznat pojam”, kaže Ivačić, čija je tvrtka u pet godina poslovanja narasla 6,5 puta. “Franšizni koncept ‘Body creator’ imao je u posljednje dvije godine desetak potencijalnih primatelja franšize koji su morali odustati od ulaska u posao zbog nemogućnosti financiranja preko banaka. Situacija je sigurno ista i kod drugih franšiza”, kaže Ljiljana Kukec, direktorica Centra za franšize Pro maturo i predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje. “Kako bismo primateljima franšize maksimalno olakšali ulazak u posao, ne naplaćujemo franšiznu pristojbu. To je izuzetno važno jer mnogi nemaju kapitala, a hoće pokrenuti posao”, kaže Nermin Merdžanović, direktor marketinga za Fornetti peciva. “U svijetu postoje banke s odjelima za franšizno poslovanje koji posluju kao franšizni brokeri. Neke od tih banaka su prisutne i u Hrvatskoj, ali smo premali da naprave takav odjel. Franšizna pristojba, koja se plaća davatelju, nije obrtni kapital. Poduzetnici početnici mogu dobiti poticaje kroz subvencionirane kamate u iznosu od 4 posto, no ne vidim zašto se primateljima franšize ne bi moglo subvencionirati primjerice 2 posto te 30-50 posto ulazne pristojbe”, ističe Kukec.

Provjeren plan
Dodaje da se uspješnost franšiznog poslovanja može provjeriti, dok se poslovni plan briljantne ideje na papiru može pokazati kao potpuni promašaj.

Primjeri iz svijeta

Potrebno je donijeti nacionalni plan za razvoj
Hrvatska udruga za franšizno poslovanje imala je kontakte s nekoliko banaka, ali do rješenja ipak nije došlo. “Trebali bismo kreirati trogodišnji nacionalni plan za razvoj franšiznog poslovanja. Egipat, Malta i Grčka financirale su sa 50% ulazne pristojbe za franšiza. S obzirom na recesiju, ne znam rade li to i dalje”, ističe Kukec.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Ne da banke nemaju sluha za franšizere, nego niti za firme koje im dovode klijenata kao jedna mala poslovnica, štedeći pri tome njihovo vrijeme, troškove itd., a bez reputacijskog i ostalih rizika obzirom da se njihov brend ne reklamira direktno… A zašto još i nemaju sluha za kreditiranje uspješnih franšiza…?

New Report

Close