Atlas i dalje najveći, ali uz pad prihoda od 21,4 posto

Autor: Saša Paparella , 09. lipanj 2015. u 15:00
Foto: Ivo Čagalj / Pixsell

Najbolja agencija prema rezultatu promijenila je u četiri godine šest predsjednika Uprave.

Prema rezultatima poslovanja u 2014., na popisu najvećih hrvatskih turističkih agencija i turoperatora po prihodima je i dalje najveći dubrovački Atlas. Lani su imali 308 milijuna kuna prihoda, odnosno 21,4 posto manje nego godinu dana ranije.

Atlas koji je dio Adriatica.net grupe, a čiji je najveći vlasnik Agrokor – već godinama bilježi samo gubitke. Nisu puno pomogle niti česte promjene u menadžemntu, Atlas je od 2010. promijenio već šest predsjednika Uprave. Onaj aktualni, Tomislav Matija Varga, brat aktualnog ministra zdravstva, postavljen je potkraj prošle godine, kad je preuzeo i upravu Adriatica.neta.

Lanjski gubitak Atlasa bio je skoro 87 milijuna, a slično je bilo i prethodnih godina, u kojima se gubitak znao popeti i na preko 100 milijuna kuna.

Još prije nekoliko godina zaposlenici Atlasa odlazili su gradonačelniku Andri Vlahušiću i molili su ga da im pomogne, podsječajući da je prije rata ta agencija zapošljavala 1400 Dubrovčana. U međuvremenu je bilo nekoliko novih valova otkaza pa je broj zaposlenih krajem prošle godine sveden na 237. U Atlasu smo zamolili za komentar lanjskog poslovanja.

“Prošla je godina za Atlas bila godina restrukturiranja i konsolidiranja poslovanja, kao i kreiranja novih poslovnih modela i akvizicija novih partnera, a sve kako bi bili ostvareni preduvjeti za rast u 2015. i godinama koje slijede. Pratili smo i nadalje utjecaj svjetske krize i promjene u ponašanju klijenata, kako pri organizaciji privatnih, tako i korporativnih putovanja i događanja. Dodatno, utjecaj krize na ruskom tržištu uvelike se odrazio na poslovni rezultat.

Ulaganja u nove poslovne modele i proširivanje ponude za svaki cjenovni razred i interesnu skupinu rezultirali su rastom prodaje na domaćem tržištu od 13 posto u odnosu na prošlu godinu. Iako je prerano za konkretne informacije na temu tekuće sezone, trendovi su dobri te vjerujemo kako ćemo i u ovom segmentu zabilježiti rast.
Velik potencijal i dalje leži u DMC segmentu poslovanja, što je vidljivo i u porastu interesa za naše vlastite produkte poput izleta. AZTN-u je predana i prijava namjere koncentracije sukladno odredbama Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja. Projekt dokapitalizacije je od iznimnog značaja za Atlas, ali i sve članice grupacije, a nakon završetku ovog procesa iznijet ćemo više informacija“, rečeno nam je u Atlasu.

S 293,4 milijuna kuna prihoda drugi je Uniline, agencija koju vodi Boris Žgomba. Lani su podigli prihode za petinu i po tome su se opasno približili Atlasu. Nastave li tako, dogodine će Puljani preuzeti prvo mjesto. Godinu su završili sa sedam milijuna kuna dobiti.

 

13posto

rasla je prodaja Atlasa na domaćem tržištu

Treća po prihodu (168 mil. kn), ali prva po dobiti, među domaćim turističkim agencijama je Katarina line iz Opatije. Ta agencija, koja zapošljava samo 33 ljudi, kontinuirano raste po stopi od desetak posto. Vlasnicima je lani nakon oporezivanja ostalo 10,7 milijuna kuna. Tim novcem šire poslovanje, pa se nedavno u Opatiji agencija uselila u novi poslovni prostor od 900 kvadrata, koji su sami izgradili. Katarina line poznata je po krstarenjima jedrenjacima, u čemu su vodeći na Jadranu i imaju više od 50 potpisanih ugovora o fiksnom zakupu. To više nisu samo tradicionalna plovila. “Istina je da smo po jedrenjacima prepoznatljivi, ali sada svojim gostima nudimo i krstarenja u novim brodovima de luxe kvalitete, koji se po komforu mogu mjeriti s hotelima od četiri ili pet zvjezdica. Na krstarenja nam se odnosi trećina ukupnog poslovanja. Većina našeg poslovanja ipak je na kopnu, gdje pružamo sve standardne usluge turističke agencije, a imamo i poslovnice u Splitu i Dubrovniku”, rekla nam je Katica Hauptfeld, vlasnica turističke agencije koja je lani u Hrvatsku dovela 100.000 gostiju, a od toga ih je oko 30.000 bilo na krstarenju. Iza takvih rezultata stoji znatan trud: njihovi predstavnici godišnje u svijetu obiđu po 50-ak turističkih sajmova. Katarina line receptivna je agencija, među njezinim je gostima više od 90 posto stranaca, i to najviše iz zemalja Commonwealtha, ponajprije iz Australije i s Novog Zelanda. Turiste vode po cijelom Jadranu, od Venecije do Dubrovnika. Između 20-ak raznih krstarenja, imaju posebnu ponudu za ljubitelje kulturnog turizma, za nudiste, nude nekoliko gay tura… Domaćih gostiju na tim krstarenjima gotovi nema, među ostalim, zbog cijene: prosječno jednotjedno krstarenje stoji između 600 i 700 eura, a ono najskuplje po osobi košta 1560 eura. “Moramo uvijek smisliti nešto novo i zato nam se gosti često vraćaju. Pazimo što ćemo im ponuditi jer je u našem turizmu dosta amatera, a mi želimo da gost bude zadovoljan. Bilo je nekih bojazni da će klasične turističke agencije nestati, no to se, srećom, nije dogodilo. Vjerujemo da će za kvalitetnim programima uvijek postojati potražnja”, rekla nam je vlasnica.

Četvrti po prihodu je Meeting point Croatia. “Rast prihoda temeljimo na novim prodajnim kanalima, širenju mreže partnera, pojačanim aktivnostima na tržištima V. Britanije, Skandinavije te dodatnim plasmanom zakupljenih kapaciteta partnerima u Njemačkoj”, objašnjavaju Riječani koji su rasli čak 41,1 posto, no godinu su završili s 6,2 milijun kuna gubitka. Slijede dva Kompasa, porečki i zagrebački. Oba imaju stabilne prihode i posluju s dobiti. Sa zagrebačkim je to slučaj već godinama, no Istrani su prethodno nekoliko godina zaredom bili u minusu iz kojeg su tek lani izašli. Obrnuta je situacija s dubrovačkim Gulliver travelom, koji je nakon tri godine uspješna poslovanja lanjsku godinu završio s minusom. Napokon, na osmom je mjestu Ban tours, još jedna zagrebačka turistička agencija koja već godinama posluje s dobiti.

Komentirajte prvi

New Report

Close