Turističke dionice nemaju veze s turizmom

Autor: Tomislav Pili , 14. prosinac 2008. u 22:00

Hotelijerske dionice ove godine velikom većinom bilježe pad bez obzira na dobru sezonu, a vrijednost im je vezana uz opći burzovni trend te nekretnine koje posjeduju

Unatoč solidnim poslovnim rezultatima većine hotelijerskih tvrtki izlistanih na Zagrebačkoj burzi za mnoge je ova godina, promatrano kroz cijene dionica, bila prilično loša.Za pozitivno poslovanje većine hotelijera svakako je zaslužna dobra turistička sezona u kojoj je prema podacima Hrvatske turističke zajednice u razdoblju od siječnja do rujna ostvareno povećanje od dva posto u turističkim dolascima na Jadran u odnosu na prošlu godinu.

Pad dionica
Ipak, gotovo sve hotelske tvrtke objavile su u svojim financijskim izvješćima za navedeno razdoblje snižene ukupne prihode i dobit prije oporezivanja u odnosu na 2007. godinu, a neke su zabilježile i gubitak. Najveći pad cijene dionica do sredine prosinca ove godine zabilježili su Hoteli Podgora (-69,6%), Hoteli Tučepi (-66,7%), Hoteli Brela (-66,7%), Hoteli Makarska (-58%), Hoteli Maestral (-52,2%), Apartmani Medena (-51,2%) te Palace hotel (-48,7%). Nešto manji pad cijene dionica ostvarili su Hoteli Jadran (-33,3%), Hotel Excelsior (-29,63%), Hoteli Zadar (-19,6%) te Hoteli Croatia (-7%).Bez bitnih promjena cijena dionica bili su Hotel Baška Voda, Jadran Hotel te Hotel Haludovo, i to unatoč negativnim rezultatima poslovanja tog bivšeg krčkog hotelijerskog diva. No u obzir treba uzeti i kako se pojedinim hotelijerskim dionicama vrlo rijetko trguje. Uzroke pada većine cijena dionica Vjeran Filipi, predsjednik Uprave Adriatica Capitala, vidi prije svega u općem trendu pada svih dionica na Zagrebačkoj burzi, ali i u strukturi vlasništva hotelskih tvrtki u kojoj različiti investicijski fondovi imaju udjele. Međutim, dok cijenu dionice u drugim gospodarskim sektorima generira profitabilnost tvrtke, u turističkom sektoru to nije slučaj.“Profitabilnost hotelskih tvrtki je relativno mala, a svoju vrijednost na burzi one prije svega grade na cijeni svoje imovine, odnosno nekretnina”, tvrdi Filipi. Njegove riječi potvrđuju da su najmanji pad vrijednosti dionica ostvarile tvrtke s novoobnovljenim hotelima ili atraktivnim nekretninama. Razloge pada hotelskih dionica u općem burzovnom trendu vidi i Nada Harambašić, analitičarka RBA Consultinga. “Dionice domaćih hotelskih tvrtki dijelile su sudbinu dionica iz svih drugih sektora i dioničkog tržišta općenito. Ako usporedimo kretanje najlikvidnijih dionica hotelskih kompanija, one su u prosjeku pale za 67 posto, CROBEX za 68 posto, a CROEMI za 64,5 posto od početka godine. Po tome se vidi da su hotelske dionice padale bez obzira na sektor u kojem posluju”, tvrdi Harambašić. Turistička sezona 2009. mogla bi biti još zahtjevnija za poslovanje hotelskih tvrtki jer se prema predviđanjima Svjetske turističke organizacije očekuje pad prometa u sljedećih šest do devet mjeseci na najvažnijim svjetskim turističkim tržištima.

Turistička recesija
No financijski analitičari imaju oprečna mišljenja o utjecaju moguće recesije na globalnom turističkom tržištu na cijenu hrvatskih hotelskih dionica u sljedećoj godini. Tako Vjeran Filipi smatra da čak i mogući pad turističkog prometa od nekoliko posto neće znatnije utjecati na hotelske dionice. “Predviđam čak i oporavak pojedinih dionica u sljedećoj godini jer, napominjem, na cijenu hotelskih dionica prije svega utječe vrijednost imovine hotelskih tvrtki”, tvrdi Filipi. S tim se ne slaže Nada Harambašić koja smatra da će “hotelske dionice općenito pratiti trend kretanja tržišta kapitala. Ipak, i od tržišta kapitala i od tih dionica ne očekujemo strmoglavi rast niti vraćanje na razine s početka godine u kratkoročnom razdoblju”, zaključuje Harambašić.

Komentirajte prvi

New Report

Close