Podjela dionica uvećala broj ulagača u Konzum, a smanjila u Zabu

Burze 5.6.2008. 6:30 Ante Pavić

Dionice se dijele da bi se učinile dostupnijima većem broju ulagača jer je prije dijeljenja njihova cijena previsoka

Podjela dionica Konzuma i Zagrebačke banke različito se odrazila na broj povećanja novih ulagača. Prema podacima Središnje depozitarne agencije broj računa investitora u Konzumove dionice povećao se sa 457, koliko je bilo prije dijeljenja dionica, na 784, koliko ih je bilo u srijedu. Dionice Zabe s druge strane bilježe neznatan pad broja računa. U srijedu je njihov broj prema podacima SDA iznosio 2739, dok je prije podjele i konverzije broj računa redovnih dionica Zabe bio 1979, a povlaštenih 781. Jednostavnim zbrajanjem dobije se broj od 2760 računa. Dionice se najčešće dijele kako bi se učinile dostupnijima većem broju ulagača jer je prije dijeljenja njihova cijena previsoka za većinu malih ulagača. Tako je jedna dionica Konzuma prije dijeljenja 17. travnja na Zagrebačkoj burzi stajala 55.000 kuna. Nakon podjele jedne dionice nominalne vrijednosti 1800 kuna na 180 jednakih dijelova nominalna vrijednost dionice iznosila je 10 kuna. To su u Konzumu učinili zbog lakše dostupnosti malim ulagačima i čini se da su uspjeli jer je broj ulagača u tu dionicu povećan.

Pristupačnije Konzumove dionice
“Konzum je postao pristupačniji te je postigao ono što je želio. Kada imate dionicu od 55.000 kuna, rijetko tko će se odlučiti na njezinu kupnju. To je stvar psihološkog efekta jer većina ulagača želi veći broj dionica u svojem portfelju i tako se osjeća sigurnijim”, kaže Marko Mišulić, analitičar Apex vrijednosnica. Adris grupa provela je podjelu svojih povlaštenih i redovitih dionica već dva puta. I Magma je izvršila podjelu svojih dionica u svibnju prošle godine tako da svaka dotadašnja dionica od sto kuna nominalno vrijedi 10 kuna. U Magmi su utvrdili da je istodobno povećan broj redovnih dionica za 10 puta. Podjela dionica ili stock split obično se provodi u tvrtkama koje svoj udio žele povećati do razina koje su ili prevelike ili su iznad razine cijena sličnih tvrtki u svojem sektoru. Primarni motiv je dionice učiniti više pristupačnima za male investitore iako vrijednost poduzeća nije promijenjena. Iako se uglavnom smatra da se podjela dionica radi upravo zbog pristupačnosti većem broju ulagača koja se ogleda u povećanju njihove likvidnosti, to ipak nije pravilo što potvrđuje i Mišulić: “Primarni cilj stock-splita ne mora biti povećanje broja ulagača. U pitanju je mnogo čimbenika te se može raditi zbog više razloga, primjerice, neka kompanija to može napraviti kako bi ih spremila u trezor”. Zagrebačka banka bonuse svojim menadžerima isplaćuje kroz podjelu dionica. Uoči nagrađivanja često otkupljuje dionice koje poslije dijeli kao nagrade. Čini se da je Zagrebačka banka također uspjela u svojem cilju zbog kojeg je provela podjelu dionica, a to je trezorsko otkupljivanje dionica. Krajem travnja Zaba je izvršila podjelu i spajanje redovite i povlaštene dionice.

Rast trgovinskih dana
Povlaštene dionice podijelile su se na 27 jednakih dijelova nominalne vrijednosti 20 kuna, dok su se redovne podijelile na 19 dijelova po nominalnoj cijeni od 20 kuna. Dan prije podjele dionice tržišna cijena redovite dionice iznosila je 8750 kuna, dok je dan nakon toga ona iznosila 511 kuna. I jedna i druga dionica izgubile su na cijeni od podjele dionica, ali su one samo pratile trend korekcije koji je zahvatio Zagrebačku burzu. Logično je i da se povećala protrgovana količina. Primjerice, dan prije podjele dionica u travnju broj dionica Konzuma kojima se trgovalo iznosio je 14, dok je dan poslije protrgovano s više od 8000 dionica.

Podjela dionica u teoriji dovodi do rasta cijene

Neposredno vrijeme nakon podjele dionica teoretski dovodi do povećanja likvidnosti i cijene dionice. Mnogi mali investitori smatraju da je dionica pristupačnija i odlučuju se na kupnju dionice što povećava potražnju, a time i cijenu. Drugi razlog za rast cijena jest da podjela daje signal tržištu da će se rast cijene nastaviti i u budućnosti. Praksa je, međutim, drukčija, pa su dionice Zabe i Konzuma nastavile padati, ali razlog leži u tome što je njihova podjela izvršena u nepovoljnom trenutku za domaće tržište kapitala.

  1. Ključne riječi
  2. KNZM (Konzum d.d.)
  3. ZABA (Zagrebačka banka d.d.)
  4. dionice i tržište dionicama u RH

Samo registrirani korisnici mogu komentirati

Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje!

Prijavi se ovdje!

Povratak na vrh