Hrvatski brodari protiv trenda

Autor: Poslovni.hr , 30. studeni 2009. u 22:00

Početak godine nije bio sjajan za brodare, no usprkos sadašnjem optimizmu na brodarskom tržištu, dionice Atlantske plovidbe kao i Jadroplova gube na cijeni

Iako je prije desetak dana Baltic Dry Index (BDI) zabilježio svoju najvišu vrijednost u posljednjih 14 mjeseci, to se nije iskazalo na dionicama hrvatskih brodara. BDI, mjera troškova vozarina za rasute terete za 40 svjetskih plovidbenih ruta, je 19. studenog dotaknuo razinu od od 4.661 bodova, što predstavlja mjesečni rast od 64,5 posto i nevjerojatni rast od 502 posto od početka godine. Do postizanja maksimuma indeks je zabilježilo uzastopni šestnaestodnevni rast. S druge strane, dionice domaćih brodara izlistanih na Zagrebačkoj burzi uopće nisu reflektirale taj trend. Dionica Atlantske plovidbe skliznula je za tri posto u posljednjih mjesec dana kao i dionica Jadroplova dok je vrijednost Uljanik plovidbe smanjena za 4,8 posto.

Dobre vijesti
Rast indeksa i vozarina su dobrodošle vijesti za brodare koji su suočeni s padom prihoda i dobiti. Međutim, prije nekoliko mjeseci situacija na svjetskom tržištu bila je nešto pesimističnija. Tijekom ljeta brodarski sektor je bio suočen s velikim problemima vezano uz poremećaj potražnje, a uzroci se mogu pronaći u godinama prije financijske krize. Prije krize postojala je velika potražnja za transportom sirovine, željezne rude i ugljena u Kinu, a također i za proizvodima na tržišta Europe i Amerike. Zbog nedostatka brodova brodari su pokrenuli val novih narudžbi. Međutim tajming brodara je bio loš jer je zbog financijske krize krajem 2008. godine potražnja za transportom znatno oslabila. Dodatno, kineske željezare su u proljeću ove godine iskoristile priliku za uvoz velikih količina željezne rude po niskim cijenama. Navodno su uvezli više nego što je bilo potrebno. Zbog te činjenice analitičari nisu očekivali veće narudžbe u sljedećim mjesecima, već pad prometa i vozarine. No, korjenitu promjenu na tržištu uzrokovao je daljnji rast te izvoz pšenice iz SAD-a. Kina je u prvih deset mjeseci ove godine uvezla 515,1 tona željezne rude, što predstavlja rast od 16 posto u odnosu na ukupni iznos u 2008. godini dok je uvoz ugljena u mjesecima srpnju, kolovozu, rujnu i listopadu bio najveći u posljednjih pet godina.




Drukčija očekivanja
Zbog rasta kineskog gospodarstva, a i blagog oporavka europskog i američkog tržišta, analitičari sada očekuju da će potražnja za transportom dalje rasti. Rast vozarina će, također, utjecati i na smanjenog broja novih brodova u svjetskoj floti zbog otkaza većih broja narudžbi. No, nakon što je Baltic Dry Index dotaknuo razinu od 4.661 bodova, uslijedio je četverodnevni uzastopni pad na 4.234 bodova. Zanimljivo će biti vidjeti hoće li indeks po očekivanju zaokrenuti svoj smjer ili će idućih tjedana nastaviti s trenutnim negativnim kretanjima.

Sukladno Zakonu o tržištu vrijednosnih papira ističemo kako su dionice Atlantske plovidbe u sastavu portfelja kojima upravlja Ilirika vrijednosni papiri d.o.o. i/ili u vlastitu portfelju društva.

Tomislav Žic, www.ilirika.hr

BDI

Opet iznad 4000
Prije sadašnjeg trenda Baltic Dry Index, mjera razine vozarina, je posljednji put iznad razine od 4000 bodova bio početkom lipnja ove godine, a nedavno je dosegnuo razinu od čak 4661 boda.

Komentirajte prvi

New Report

Close