Hanfa upozorava na navlakuše brze zarade

Autor: Jadranka Dozan , 27. srpanj 2016. u 22:01
Petar Pierre Matek, Hanfa/Igor Kralj/PIXSELL

Ciparski brokeri lani imali 500 klijenata Hrvata.

Ako vas netko pita u kojem će se smjeru kretati cijena, primjerice, zlata u idućih pet minuta ili dva sata, to nije ulaganje, to je klađenje. Upravo na to svode se takozvane binarne opcije, jedan u nizu rizičnih financijskih proizvoda koji se (i) u Hrvatskoj u posljednje vrijeme sve agresivnije reklamiraju za trgovanje na online platformama.

U tom klađenju velika većina ljudi u pravilu gubi novac. Prema jednom istraživanju francuskog pandana Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (Hanfe), 89 posto ljudi koji su sudjelovali u takvim transakcijama izgubilo je novac, istaknuo je čelnik Hanfe Petar Pierre Matek na konferenciji za medije upriličenoj upravo s ciljem da se upozori građane na opasnosti koje vrebaju iza kampanja kojima im se nude prilike za atraktivnim zaradama. Hanfa je slično upozorenje u vezi s nuđenjima zarada na raznim rizičnim financijskim proizvodima poput CFD-ova (engl. contract for Difference), binarnih opcija ili rolling spot forexa, bila objavila i lani.

No, ove godine oni se nude i više i agresivnije, što izravnim kontaktima marketinških agencija, što internetskim oglasima za online trgovinske platforme mahom stranih brokera, pri čemu je indikativno i da su mahom registrirani na Cipru. Nakon što se testiranjem na lažnoj reklami za brzu zaradu u dva mjeseca zabilježeno 36.000 klikova, u Hanfi su ocijenili da se upozorenje da su proizvodi koji se nude putem Fortradea, IQoptiona, plus500trading i sličnih, nisu primjereni malim ulagateljima mora ponoviti. To prije što su, kažu, počeli dobivati i više pritužbi građana da su izgubili novac zbog ulaganja u takve poslove. Od ciparskog su regulatora tražili i dobili podatak da je prošle godine kod tamošnjih brokera račune otvorilo 500 klijenata iz Hrvatske koji su pritom uložili 12 milijuna kuna. Ove godine, prema procjenama Agencije, brojke su vjerojatno daleko veće.

Hanfa se fokusira na preventivno edukativno djelovanje jer su joj dometi zapravo ograničeni jer tu se ne radi o podružnicama brokerskih društava u Hrvatskoj koje regulator nadzire, sve se radi putem interneta. Jednako tako, marketinške agencije koje vode takve kampanje uglavnom su registrirane u Srbiji, dakle, izvan EU. "Radi se o trgovanju legalnim proizvodima na online internetskim platformama koje distribuiraju licencirana brokerska društva", ističe Damir Orešković, voditelj sektora rizika u Hanfi.

Ipak, dodaje, takvi proizvodi mogu biti jako opasni za male ulagatelje i stoga mislimo da nisu prikladni za njih", kaže Orešković.Dodatna opasnost je u tome što je jedna od osnovnih karakteristika CFD-ova koja ih čini naizgled atraktivnim proizvodom takozvana poluga. Ona omogućava da s manjim iznosom novca koji se uplaćuje na račun pružatelja usluge (npr. 1000 eura) zauzme mnogo veća, a time i rizičnija pozicija (npr. 20.000 eura). To znači da klijent može izgubiti mnogo više novca nego što je prvotno namijenio za trgovanje, napominje šef Hanfina sektora rizika. Dakako, brokerska društva koja ih nude, kao i marketinške tvrtke koje im rade kampanje, uglavnom u prvi plan guraju samo potencijalne benefite, dok se rizike ili "zaboravlja" spomenuti, ili ih se "reda radi" navede sitnim slovima.

Glavnina tih brokera, a u Hanfi računaju da je to 95 posto, su registrirani u zemljama EU, s tim da su kod nas mahom prisutni oni iz Cipra. Pierre Matek ističe kako agresivne ponude takvih rizičnih proizvoda nisu samo hrvatski već i problem cijele EU, a prijemčljivosti takvih proizvoda pogoduje i pad kamatnih stopa. "Trgovanje tim proizvodima provodi se putem elektroničkih trgovinskih platformi koje nisu napravila brokerska društva, a postoje indicije da tim trgovinskim platformama upravljaju tvrtke izvan EU, što znači da su izvan dosega europskih regulatora", objašnjava. Kako se neslužbeno čuje, vlasnici spomenutih internetskim platformi su uglavnom izrelski.

Komentirajte prvi

New Report

Close