Balans radnog prostora i produktivnosti zaposlenika - mit ili potreba?

Psihologija prostora je vrlo često u fokusu mnogih istraživanja, koja neumorno ispituju uzročno-posljedični odnos formiran između energije u radnom prostoru i konkretnih rezultata rada. Rezultati kažu da je produktivnost više od osobnih predispozicija za uspjeh. Diploma s prestižnog sveučilišta u kombinaciji s visokim ambicijama i radnom navikom je jedan dio slagalice, koja se nadopunjuje poslovnim okruženjem i atmosferom u kojoj se radi.

Motivacija je presudna, i crpi se iz odnosa s kolegama, veličine prostora u kome boravimo, načina na koji je radni stol osvijetljen, i boje zidova koja ima mnogo veću moć nego što to izgleda na prvi pogled - jednako koliko i iz osobnih ciljeva koje smo zacrtali. Međutim, koliko je realno dovoditi u vezu vrstu rasvjete u uredu s uspjehom najnovijeg projekta na kome radimo? U ovom tekstu pokušat ćemo razriješiti ovu dilemu.

Zašto se toliko govori o uređenju radnog prostora?

Gotovo da ne postoji suvremena i uspješna poslovna jedinica koja uređenje radnog prostora prepušta slučaju. Velike tvrtke ulažu mnogo u svoje zaposlenike, koji su nositelji njezinog uspjeha, kroz osiguravanje ugodne radne atmosfere i funkcionalnog ambijenta u kome borave. Dizajneri poslovnih prostora se često nalaze pred ozbiljnim izazovom kada je u pitanju opremanje uredskog prostora [kancelarijske-stolice.com], s obzirom na niz faktora na koje moraju obratiti pozornost prilikom obavljanja ovog zadatka.

Što zaposlenici žele?

Najvažnije impulse za uređivanje poslovnih prostora, dizajneri dobijaju od samih zaposlenika. Naravno, zaposlenici nemaju mogućnost odlučivanja o finesama, ali je njihova starosna struktura i vrsta posla kojim se bave ključna u planiranju prostornog rasporeda i njegovih elemenata.

Velike razlike u starosnoj strukturi mogu predstavljati problem za dizajnere, jer preference mladih se izuzetno razlikuju od navika i percepcija zaposlenika starije dobi. Dok trendovi i urbanizam nalažu prostranost i transparentnost radnog prostora koji mladima odgovara, starije generacije uglavnom potječu iz vremena naglašene poslovne hijerarhije u kojoj su granice između ureda bile jasno definirane, isto kao i međusobni, izuzetno formalni odnosi koji danas poprimaju nove oblike.

U posljednjem desetljeću svijet se vidno globalizirao, a granice nisu izbrisane samo na polju međunarodnih odnosa, nego i u samim tvrtkama, koje ideje, inovativnost i komunikativnost stavljaju u prvi plan, na uštrb tradicionalne hijerarhije koja gubi smisao.

Zato tvrtke, u skladu s radnim mjestima koja popunjavaju milenijalci, prakticiraju velike i otvorene prostore. Mladi ne žele izolaciju, nego mogućnost za ispoljavanje kreativnosti i brzi dobitak povratnih informacija.

Produktivnost je rezultat razmjene ideja i timskog rada, a individualni rezultati su također u velikoj mjeri potaknuti kreativnim okruženjem koje ovakvi prostori pružaju. Nasuprot tome, ovakav ambijent može izgledati kao napad na autoritet zaposlenike s desetljećima iskustva, koji su na ovaj način potpuno izjednačeni s mlađim kolegama.

Kako prevazići generacijski jaz?

Udovoljiti svima je nemoguće, ali pružanje mogućnosti izbora predstavlja optimalno rješenje u ovim situacijama. Tvrtke su usvojile koncept po kome je glavni radni prostor opremljen materijalom i opremom za rad, dok se određeni poslovi mogu obavljati i u pojedinačnim salama za sastanke, “dnevnim boravcima” namijenjenim za pauze, razgovore sa klijentima ili samostalni rad, postorijama za opuštanje sa zabavnim sadržajem i sličnim ambijentima.

Ovakvo ustrojenje poslovnog ambijenta pruža mogućnost rada u dinamičnom okruženju, ali i prostor za izoliranje kada to zahtijevaju specifične situacije. Radna dinamika podrazumijeva intenzivne međuljudske odnose, odgovorne zadatke i istodobno komuniciranje putem različitih kanala, pa se mogućnost kratkotrajnog izoliranja čini kao vrlo poželjna opcija.

Kako opremiti idealan radni prostor?

Kada smo ustanovili koji su to najveći izazovi pri opremanju radnog prostora, treba napraviti kompromis koji će motivirati zaposlenike, prilagoditi se postojećem identitetu tvrtke i uklopiti se u raspoloživi proračun.

Veličina prostorije i osvijetljenost su ključni parametri u uređivanju poslovnih prostora. Prirodno svjetlo nema jednako kvalitetnu alternativu, bez obzira na ogromnu ponudu kvalitetnog vještačkog osvjetljenja [poslovni.hr], pa je poželjno zaposlenike smjestiti u prostorije sa velikim prozorima. Efekat dnevne svjetlosti koja ispunjava prostoriju djeluje inspirativno u svakom trenutku, a naročito kada se bavite ozbiljnim zadacima koji zahtjevaju ideje i koncentraciju.

Udobnost i komfor su preduvjeti za prijatan boravak u bilo kojem, a osobito u radnom prostoru. Rasporedite mjesta zaposlenika tako da svako ima točno određen prostor rezerviran samo za njega, gdje se može udobno smjestiti i raspolagati radnim materijalom bez bojazni da će tako smetati kolegama koje ga okružuju.

Uspješno funkcioniranje odražava se i u tome kako su zaposlenici raspoređeni u odnosu na vrstu posla kojim se bave. Transparentnost je poželjna, ali neke, barem nevidljive granice moraju postojati između onih koji se bave pravnim poslovima u odnosu na programere ili menadžere za odnose s javnošću. Na primjer: podjela “timova” u prostoru, u skladu s opisom posla svakog od njih pospješuje međusobnu komunikaciju i produktivnost.

Posljednje, ali ne manje bitno, je generalno usmjerenje tvrtke i identitet koji ona gradi. Poslovni prostor mora nadopuniti i izgraditi taj identitet, a ni na koji načini od njega odstupati.

Ne vodite se stereotipima po svaku cijenu

Minimalistički pristup uređenju prostora je osvojio tvrtke širom svijeta, a prva asocijacija na njega su mladi ljudi koji s uživanjem borave u ovakvom ambijentu. Međutim, minimalizam je samo trend koji će, kao i svaki drugi, u jednom trenutku biti zamijenjen nekim novim. Nisu svi mladi ljubitelji minimalizma i neutralnih boja u prostoru [poslovni.hr], niti baš svi stariji zaposlenici žele odvojene urede i, na taj način, strogo štovanje hijerarhije.

Ovakvi stavovi su produkti generaliziranja koje vam može pružiti okvirne smjernice pri uređenju prostora, ali nikako se ne bi trebali slijepo voditi trendovima i stavljati svoje zaposlenike u kalup. Osluškujte radnu atmosferu i pronađite kompromisno rješenje.

Kakva rješenja predlažu najveće svjetske tvrtke?

Da su poslovni rezultati velikim dijelom uslovljeni izgledom i ustrojstvom radnog prostora, potvrđuje i praksa najuspješnijih tvtki na svijetu koje unutar svojih prostorija posjeduju specifične primjere uređenja poslovnog enterijera.

“Budućnost igranja” glavni je slogan tvtke Lego [lego.com], i u potpunosti se reflektira i na njene prostorije u Danskoj. Ogromni prostori uređeni su u znaku lego kockica, a njima dominiraju divovske figure napravljene od ovih igračaka kao i veliki tobogani koji asociraju na glavnu svrhu postojanja kompanije - a to je igra.

Kada je velika figura od lego kockica prvo što zaposlenici u ovoj tvrtki vide po dolasku na posao, a uz to je i svaki detalj u znaku ovih igračaka, teško se može dogoditi da i njihovi rezultati ne budu nadahnuti ovom veselom atmosferom. Ovo je samo jedan primjer kako kompanija može svoj identitet staviti na prvo mjesto, te istodobno zadovolji potrebe svojih zaposlenika i stvoriti inspirativno radno okruženje koje, itekako, doprinosi nizanju uspješnih rezultata.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!