Tunel Sozina bez uporabne dozvole ubire milijune eura u Crnoj Gori

Za dvije i pol godine od uložena 74 milijuna od tunelarine na autocesti Podgorica - Bar zarađeno 18 mil. eura

Kad se prije šest godina na autocesti Podgorica - Bar počeo graditi tunel Sozina, dug 4195 metara, kojim je put između Podgorice i Bara skraćen za 25 kilometara, bilo je dosta kritika na račun vlade Crne Gore premda je njegovom izgradnjom zaobiđen zimi često zatvoreni planinski prijevoj Paštrovska gora. Kritičari su tvrdili da se potrošenih 74 milijuna eura, koliko je stajala izgradnja, trebalo usmjeriti na neki drugi prometni projekt u Crnoj Gori. Međutim, dvije i pol godine nakon što je pušten u promet pokazalo se da je tunel Sozina bio pravi investicijski pogodak koji donosi višestruku korist. Promet u tunelu povećava se iz mjeseca u mjesec čime je nadišao i najoptimističnija predviđanja. U prošle dvije i pol godine kroz Sozinu je prošlo 5,1 milijun vozila i za to vrijeme od tunelarine je naplaćeno oko 18 milijuna eura. Sasvim je izvjesno da će kredit Europske investicijske banke od 50 milijuna eura biti otplaćen za predviđenih deset godina, a ako se nastavi ovakav rast prometa, čak i prije. Također je izvjesno da će tunel sam sebe otplatiti i prije predviđenog roka, jer promet i naplata idu mnogo bolje nego što se očekivalo. Očigledno je da se vlasnici motornih vozila koji putuju iz smjera Podgorice za Bar i Ulcinj, a sve više i za Budvu, odlučuju upravo za prolaz kroz Sozinu. Zaobilaznica starim putem, preko Paštrovske gore, rijetko je u upotrebi. Prošle godine kroz Sozinu je prošlo 2,2 milijuna vozila što je rast od oko 22 posto u odnosu na 2006. U veljači ove godine u odnosu na isti prošlogodišnji mjesec zabilježen je rast prometa od 12,5 posto. Dnevni prosjek prolaska vozila je oko četiri i pol tisuće. Ta brojka će u ljetnjm mjsecima, u vrijeme turističke sezone, biti barem četiri puta veća. Znakovito je da tunel Sozina, koji stvara milijunske prihode u eurima, ni dvije i pol godine nakon puštanja u rad nema uporabnu dozvolu.

Direktor Službe za upravljanje i održavanje tunela Sozina i prilaznih prometnica Andrej Mihailović kaže da je već napravljen najveći dio poslova potrebnih za konačno dobivanje uporabne dozvole. Svi su nedostaci na pristupnim putevima s južne i sjeverne strane, kao i na pristupnom tunelu Raš otklonjeni. Ostali su još poslovi u glavnom tunelu Sozina. Problem je zapravo u evakuacijskom tunel koji ide paralelno s onim kojim se odvija promet. Riječ je o vodovodnom tunelu kojim će voda iz Skadarskog jezera biti odvođena na Crnogorsko primorje, a koji će služiti i kao evakuacijski tunel. Služba za održavanje i upravljanje tunelom Sozina otklonila je nedostatke u podnom dijelu tunela. Ostalo je još da Javna ustanova Vodovod Crnogorsko primorje sanira obloge tunela. Taj posao će biti završen do početka idućeg mjeseca kad se očekuje da će tunel Sozina konačno dobiti uporabnu dozvolu. Parametar za utvrđivanje cijena za prolaz kroz tunel Sozina bile su cijene trajekta kroz tjesnac Verige u Bokokotorskom zaljevu od 2,5 eura za automobile, četiri za vozila s kamp-prikolicom, pet za kombije, 7,5 za kamione do pet tona, a 9,5 za one preko pet tona nosivosti, 12 za autobuse i 18 eura za šlepere. Međutim, u posljednje dvije i pol godine cijene prijevoza na trajektu kroz Verige gotovo da su podvostručene. Cijene za prijevoz kroz Sozinu ipak nisu mijenjane i kako tvrdi direktor Mihailović, neće ni biti u skoro vrijeme. Tunel Sozina opremljen je najsuvremenijom elektronskom opremom. Svaki milimetar prostora u tunelu “pokriva” se s ukupno 74 kamere.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve