Od važnosti je i sam ritual darivanja

Autor: Ksenija Končevski , 12. studeni 2008. u 20:00

Neke međunarodne kompanije, ali i vlade propisuju stroge norme kada njihovi zaposlenici smiju primati darove, a u nekim azijskim zemljama ritual darivanja važniji je od samog poklona

Darivanje je odavno ukorijenjeno u poslovnu kulturu. Poslovnim partnerima, kupcima, dobavljačima i klijentima osim oko božićnih i novogodišnjih blagdana dar kao znak pažnje uručuje se i prilikom sklapanja novih sporazuma kao zahvala za suradnju tijekom godine ili razvoj budućih odnosa. Dok poslovni darovi u Hrvatskoj ovise o tvrtkinoj djelatnosti, pri darivanju inozemnih partnera osim običaja neke zemlje poštuje se i korporativna kultura. U nekim je zemljama poslovno darivanje tradicionalno ukorijenjeno, a kod drugih ne vrijede stroga protokolarna pravila.

Pozitivne boje
Idealno je osobno uručiti dar što tvrtke obično čine prigodom raznih sastanaka i božićnih domjenaka. Važnijim kupcima ili poslovnim partnerima najčešće se daju vredniji darovi. O darovima za odabrane u tvrtki i izvan nje, ovisno o procjeni njihova značenja s aspekta duljine suradnje ili hijerarhijske pozicije, odlučuje osoba ili tvrtka koja daruje. Mora biti pomno odabran i namijenjen svakome pojedinačno. Višem menadžmentu poželjno je namijeniti skuplje darove, odnosno grupni dar za tvrtku. U kineskoj je kulturi pri darivanju važna i simbolika, s naglaskom na boje i brojeve. Pozitivnom se smatra crvena boja, ružičasta i žuta predstavljaju sreću, a najsretniji je broj osam. Crna, bijela i plava boja i broj četiri su negativni jer ih se povezuje sa smrću, a negativnu konotaciju imaju i darovani noževi i škare jer simbolično predstavljaju “presijecanje prijateljstva ili poslovnih veza”. U Kini kao i u Indiji i Japanu dar je uobičajen tek nakon uspostavljanja suradnje. Uručuje se svim osobama prema hijerarhiji, odnosno redoslijedu predstavljanja. Kako ih ne bi smatrali pohlepnima, u Kini dar odbiju tri puta prije nego što ga konačno prihvate, a otpakirat će ga poslije. Time se tradicionalno izbjegava eventualna neugodnost da lice primatelja pokaže razočaranje primljenim darom. Skromni se Kinezi zbog neprimjereno skupog dara osjećaju neugodno, što, međutim ne vrijedi u slučaju dugogodišnje suradnje.

Znak prijateljstva
Ritual darivanja u Japanu također je važniji od vrijednosti dara, a znak je prijateljstva, poštovanja i zahvalnosti. Kao i u Kini, simbolika je u Japanu također bitna, a sretnim se smatraju darovi u paru, što, međutim, ne vrijedi za darove u broju četiri i devet. Povrh toga broj četiri također simbolizira smrt. Budući da je najvažniji ritual darivanja, vrijednost dara može biti i vrlo skromna. Japanci prije nego što prihvate dar nekoliko puta odbiju i ne otvaraju ga u prisutnosti darovatelja, što se očekuje i obrnuto. U Hong Kongu je darivanje tradicija i znak poštovanja i prijateljstva, pa je mali dar dobrodošao i na prvom sastanku. U Indoneziji je također uobičajeno učestalo davanje darova. U Filipinima će se razveseliti dobivenom daru, a na sastanku ga neće otvoriti, nego staviti na stranu. Poslovni darovi kao simboličan način iskazivanja poštovanja i daljnje suradnje razmjenjuju se i u europskim kulturama iako ne tako često. Iako u Europi ne vrijede stroga protokolarna pravila poslovnog darivanja, ne daruju se boje i vrste cvijeća koji se vežu za smrt i pokope, primjerice kale, krizanteme, bijele ruže ili pak crvene ruže kao simbol za romantičnu ljubav. Cvijeće se po staroj europskoj tradiciji daruje u neparnom broju, osim trinaest koji se smatra nesretnim. U tu kategoriju osim Europe također spadaju Australija, Kanada, Novi Zeland i Sjedinjene Države. Nadalje, pravilo pri odabiru trebala bi biti i kvaliteta, no ne i razmetanje skupim darovima. Poslovni dar na kojemu je logo trebao bi biti diskretno otisnut. Darove s logom poduzeća, međutim, neće razveseliti poslovne partnere u Belgiji, Francuskoj, Grčkoj, Italiji, Španjolskoj i Portugalu. Promotivni dar kompanije dobro će, međutim, biti prihvaćen u Meksiku gdje darivanje nije obvezno, nego lijepa gesta.

Švicarci su također zadovoljni s darom s logotipom kompanije kao i svakim darom manje vrijednosti. U Nizozemskoj su na sastancima neuobičajeni, tek nakon stvaranja prijateljskih odnosa s poslovnim partnerom. Ruse raduju i mali darovi koje ne mogu nabaviti u svojoj zemlji, a u Turskoj će dar od poslovnog partnera prihvatiti ako nije osoban ili preskup. Francuski poslovni partneri vole primati uobičajeno lijepo upakirane kvalitetne darove manje vrijednosti, no tek nakon prvog sastanka. Za razliku od Francuza, Nijemci ih prihvaćaju nakon završetka uspješnih pregovora. U Irskoj ga prihvaćaju tek nakon potpisivanja ugovora, dok Talijane raduje lijepo zapakirani skuplji dar, i to nakon prvog sastanka. Oštri predmeti, noževi i škare, međutim, ne dolaze u obzir. Šveđani ih ne razmjenjuju, no dugogodišnji poslovni partner za božićne blagdane malen dar neće odbiti. Za razliku od Švedske, u Grčkoj je razmjenjivanje darova često. U Španjolskoj se ne uručuju tijekom poslovnih sastanaka, naročito ne pri prvom susretu, nego nakon sklapanja ugovora. Uspješno pregovaranje ili sklapanje suradnje malim se darom zaključuje s Portugalcima, u kojih je češće darivanje za Božić, isključivo predmetima za ured.

Ponos na domaće artikle
Darivanje poslovnih partnera u Velikoj Britaniji nije često, a dar se otvara na samom sastanku, dok u Sjedinjenim Američkim Državama nema neprimjerenih darova. Pa ipak, Amerikanci posebno cijene darove specifične za neku državu. U zemlji poznatoj po proizvodnji nekog proizvoda lokalni ponos i kvaliteta nalaže da ga tamošnjim poslovnim partnerima ne odabiremo za dar pogotovo ako je drugdje proizveden. Naime, budući da su u Njemačkoj kao i u Australiji ponosni na vino domaće proizvodnje, najbolje ih je ne darovati tamošnjim poslovnim partnerima kao ni primjerice votku suradnicima u Rusiji i Poljskoj.

Važne činjenice

Zemlje u kojima se očekuje dar:
Indonezija, Japan, Tajvan, Malezija, Filipini, Tajland, Češka, Poljska, Rusija, Ukrajina, Bolivija, Kolumbija, Kostarika, Kina, Hong Kong

Zemlje u kojima darovi nisu očekivani pri prvom susretu:
Finska, Norveška, Portugal, Španjolska, Brazil, Čile, Gvatemala, Nikaragva, Panama, Peru, Venezuela, Malezija, Singapur

Zemlje u kojima darovi nisu očekivani i ne razmjenjuju se često:
Afrika, Australija, Velika Britanija, Francuska, Mađarska, Italija, Urugvaj Danska, Pakistan, Saudijska Arabija, Sjedinjene Američke Države

Zemlje u kojima je darivanje očekivano na prvom sastanku:
Japan, Indonezija, Filipini, Južna Koreja, Tajvan, Bolivija, Kolumbija, Kostarika, Rusija, Poljska i Ukrajina

Zemlje u kojima ne preferiraju darove s tvrtkinim logotipom:
Belgija, Francuska, Grčka, Italija, Portugal, Španjolska




Komentirajte prvi

New Report

Close