Novak Đoković iz sjene izvukao posrnuli brend osamdesetih

Autor: Poslovni.hr , 28. srpanj 2011. u 22:00

Sportski uspjesi nisu dovoljni za unosne sponzorske ugovore: važna je osobnost, podrijetlo, broj fanova i medijska naklonjenost. A sa stand up nastupima koje fanovi mogu gledati na Youtubeu Đoković je napravio odličan ”selfmade PR”

Sergio Tacchini ove godine bilježi velik porast prodaje svojih artikala, a sve zbog Novaka Đokovića. Srpski tenisač i najbolji reket svijeta još je 2009. godine potpisao je ugovor s talijanskim proizvođačem teniske opreme, Sergio Tacchinijem u vrijeme kada je taj talijanski brend bio pomalo zaboravljen.

I dok najbolji svjetski brendovi kao što su Nike Inc. i Adidas AG troše milijune dolara godišnje kako bi privukli najbolje sportaše, najbolji tenisač svijeta vezan je za talijanski brend čiji je vlasnik Kinez Billy Ngok. Njegovi protivnici i kolege, Rafael Nadal, Roger Federer i Andy Murray zaigrali su na sigurno i potpisali ugovore s divovima svjetskih sportskih brendova kao što su Nike i Adidas, Đoković je Adidas napustio da bi potpisao potpisao za Sergio Tacchini. Đoković je nakon pobjede na Wimbledonu i Australian Openu i sa dobivenih 48 od 49 mečeva ove godine zasjeo na tron svjetskog tenisa. I čini se da će tamo dugo i ostati. Tacchiniju svijet tenisa ne predstavlja nepoznanicu iako bi mlađe generacije to možda ipak mogle pomisliti. Krasi ih bogata teniska povijest jer su svojevremeno sponzorirali mnoge teniske legende. Neki od njih su i slavni John McEnroe, Jimmy Connors i možda najbolji igrač tenisa ikada Pete Sampras.

Adidas je krivo odabrao
No nakon slavnih dana i uspješnog poslovanja tvrtka je ipak zapala u probleme. Danas je u vlasništvu kineskog investitora Billy Ngoka koji je posrnulu tvrtku u bankrotu kupio 2007.godine. Novi vlasnik očigledo puno uspješnije upravlja tvrtkom pa je početak oporavka bilo pitanje trenutka. Danas tvrtka posluje s godišnjim prihodom manjim od 50 milijuna eura što nije impozantna brojka usporedimo li je sa zaradom Nike ili Adidasa koje iznose 2,55 bilijuna i 4,7 bilijuna, ali Tacchini se polako vraća staroj slavi na koju bi nas trebao podsjetiti upravo Novak Đoković, svjetski teniski as broj jedan. “Znali smo da Đoković ima potencijala da dosegne sam vrh teniskog svijeta”, rekao je Edoardo Artaldi, sportski menadžer u Sergio Tacchiniju, kako prenosi MarketWatch. Đoković i Tacchini ugovor su potpisali 2009. godine kada je tenisač zauzimao četvrto mjesto na ATP ljestvici. To se zove dobra procjena. Artaldi je objasnio da si tvrtka nakon bankrota nije mogla priuštiti ugovore s nekoliko top igrača tako da su pokušavali biti kreativni na neki način i pametno se kockati. Čini se da im se kockanje višestruko isplatilo u ovom slučaju. No, bilo je gusto jer je Adidas prije nego što je Tacchini potpisao s Đokovićem birao između Škota Murraya i Srbina Đokovića. U Adidasu su zaključili kako im je Murray ipak bolja opcija jer bi u slučaju pobjede na Wimbledonu bio prvi Britanac kojem je to pošlo za rukom nakon nekoliko desetljeća. No, procijenili su krivo. Novak Đoković odnio je spektakularnu pobjedu na engleskoj travi Wimbledona i sve ostavio iza sebe.

David Schwab, direktor Octagon First Call tvrtke koja se bavi spajanjem slavnih s raznim brendovima, za MarketWatch je izjavio da nisu samo sportski uspjesi dovoljni za velike i unosne sponzorske ugovore. “Nastup vam je samo ulaznica u uži krug izbora, a onda se gleda na sve. Na osobnost, podrijetlo, broj fanova i medijsku naklonjenost”, objašnjava Schwab.S obzirom na Đokovićev talent imitiranja kolega i specifičan balkanski humor koji su svijet tenisa i svi njegovi obožavatelji već velikodušno prihvatili nimalo ne sumnjamo da je srpski tenisač osvojio gotovo sve glavne zvijerke ovog biznisa. A i broj pogledanih klipova na Youtubeu, na kojima Đoković izvodi svoje stand up komičarske nastupe, koji će vas nasmijati do suza, potvrđuju da ga publika obožava. E, to se zove selfmade PR. Možda je najbolji primjer razlike u marketinškim profilima između dvije legende, Pete Samprasa i Andre Agassija. Sampras, kojeg su u njegovim najboljim danima smatrali najboljim igračem tenisa ikada, nikada nije bio toliko popularan i drag obožavateljima kao Agassi koji je svoju osobnost izražavao igrajući u kratkim, ručni izrezanim traper hlačicama i fluorescentno ružičastim majicama s frizurom rock zvijezde. I publika ga je obožavala što je njemu donosilo milijunske sponzorske ugovore.

Nova ‘Đoković’ linija
Artaldi nije otkrio koliko plaćaju Đokovića, ali otkrio je da on dobiva bonuse i određeni postotak od ukupne prodaje njihovog asortimana u Kini i prihod od prodaje svog Đoković-brenda napravljenog kao posebna linija za Tacchini, u skladu s njegovim plasmanima na turnirima i plasmanom na kraju godine. U planu im je i lansiranje posebne casual linije sportske opreme koja će također biti pod Đoković-brendom, a u stotinjak trgovina diljem svijeta prikazivat će se reklame i njegovi mečevi na velikim ekranima što bi dodatno trebalo privući kupce i povećati prodaju. Da je potpisao za Nike ili Adidas bio bi samo jedan od teniskih velikana današnjice koju ti sponzori prate, a ovako je jedina zvijezda Sergio Tacchinija, i to prva na svijetu. A sportskim brendovima uvijek su trebale sportske zvijezde. U 1980-tim Sergio Tacchini i Fila vladali su svijetom teniskih sponzorstva, a 1990-tih u igru su se ubacili Nike i Adidas i bitka je započela. Gem, set, meč. Čini se da je ugovor Đokovića i Tacchinija upravo dobiveni meč.

(Tena Džodan)

Komentari (1)
Pogledajte sve

Poštovani, ispravite tekst da ne bi Adidas ispao lokalna tvrtka a ne globalni igrač, pozzz

New Report

Close