Moda kao biznis

Autor: Ana Lučin , 25. siječanj 2011. u 22:00

Vinko Filipić, direktor Fashion.hr-a, na dobrom je putu da hrvatskoj tekstilnoj industriji vrati staru slavu. Dobre ideje, brojni projekti i puno uloženog truda već daju rezultate

Iako se recesija snažno odrazila na domaću modnu scenu, tvrtka FHR, poznatija kao platforma za razvoj modne scene Fashion.hr, u 2010. zabilježila je rast prihoda od čak 200 posto i zaposlila jedanaest novih ljudi. Pokrenuvši u proteklih nekoliko godina niz projekata na domaćoj sceni, Fashion.hr uspio je nametnuti nove standarde na regionalnome modnom tržištu. Osim tjedna mode Dove Fashion.hr koji se održava dvaput godišnje, ljetno predstavljanje Cruise kolekcija u Bolu na Braču, dio FHR koncepta čini i Fashion.hr style community, najčitaniji hrvatski modni portal. Također je pokrenut projekt Private sale, za sada najveći koncept internetske prodaje u Hrvatskoj. Riječ je o akcijskoj prodaji odjeće, među ostalim i hrvatskih dizajnera, koja već broji oko 70.000 registriranih članova. Nedavno je predstavljen i projekt Fashion.hr industrija, čiji je cilj oživjeti modnu industriju i povezati je s domaćim dizajnerima.

Spajanje modnih resursa
“Dok se u rujnu prošle godine u Muzeju suvremene umjetnosti održavao Dove Fashion.hr, na drugom kraju grada radnice tvornice Kamensko su štrajkale glađu. Takva je situacija apsurdna”, smatra čelni čovjek FHR-a Vinko Filipić. Stoga je FHR razvio projekt spajanja postojećih modnih resursa, što je, smatra, logičan slijed i jedini izlaz iz nezavidne situacije u kojoj se našla cijela modna scena. “S jedne strane povezujemo tvornice koje će osigurati proizvodnju, a s druge modne dizajnere koji će svojim imenom i dizajnom dati dodanu vrijednost proizvodu. Osim toga nije nezanemariva javna percepcija hrvatskih brendova koji sada postoje na tržištu”, govori Filipić. Dok je, kako ističe, francuska ili talijanska moda pitanje nacionalnog ponosa, u Hrvatskoj ljudi uglavnom zaziru od domaćeg proizvoda jer ga smatraju zastarjelim. “Tvrtke koje su se do sada uključile u projekt sa strane industrije su Riječka industrija, MK Arena, Marli, San Peter i Bambi. Dakle, u pitanju nije samo tekstilna industrija, već kožarska i obućarska industrija kao i proizvodnja satova. Od dizajnera u projekt su uključeni Robert Sever, Ivica Klarić, Zora Mrvoš, Igor Galaš, Juraj Zigman te Ana Marija Ricov”, kaže Filipić. Dodaje kako je projekt otvoren i za niz drugih vrsta suradnje između industrije i dizajnera, pozivajući sve tvrtke koje u njemu mogu naći poslovni interes da im se jave. “Koncepti koji su se do sada koristili za prezentaciju kolekcija nisu dovoljno kvalitetni jer su bili selektivne prirode u smislu sudionika, ali i krajnjih konzumenata. Upravo zbog toga pokrećemo nacionalni sajam mode koji će se održavati dvaput godišnje. Želimo na jednome mjestu okupiti dizajnere, industriju, potencijalne buyere, a što je najvažnije, približiti nacionalnu modu svim ljudima”, priča Filipić. U FHR-u očekuju da će prvi sajam mode, koji će se održati na Zagrebačkom velesajmu od 11. do 13. ožujka, posjetiti više od 10.000 ljudi.

Kvalitetni suradnici
Filipić smatra i da su platforme koje su se do sada koristile kao model prezentacije rada modnih dizajnera potpuno iscrpljene pa prepoznatljiva modna događanja sama po sebi postaju nedovoljna za razvoj modne scene. “Dizajneri dobivaju medijsku pozornost i od njih se stvara brend, ali se kvalitetno ne eksploatiraju jer iza prezentacije ne stoji poslovni koncept, odnosno proizvodnja koja bi poduprla proizvod”, pojašnjava. Rezultat toga je proizvod koji je na globalnom tržištu nekonkurentan. Također Filipić ističe kako je vrijeme da se hrvatska modna scena profilira, i to zbog trenda neselektivne inflacije modnih događaja i dizajnera upitne kvalitete. Filipić smatra da se scena u posljednjih desetak godina prilično razvila, a novi ljudi na modnoj sceni omogućili su afirmaciju talentiranih dizajnera. Tim Fashion.hr-a danas čini dvadeset ljudi, no u realizaciji projekata pomažu im stotine vanjskih partnera. Svojim najvećim uspjehom Filipić smatra okupljanje kvalitetnog tima zaposlenika. “Uz projekt Fashion.hr industrije kao i pokretanje modnog sajma mirna srca mogu reći da smo jedinstveni na tržištu jer nitko drugi ne razvija takvu sveobuhvatnu platformu. No poštujem svačiji rad pogotovo u današnjim uvjetima”, ističe Filipić, dodajući kako je rad u hrvatskoj modi puno manje glamurozan nego što se čini.

Odijelo ne čini čovjeka

… ali o njemu puno govori, smatra čelni čovjek Fashion.hr-a Vinko Filipić. Priznaje da je kravatu oko vrata u životu stavio samo tri puta, kao i da se ne smatra trendseterom te nema “it” komad odjeće bez kojeg ne može. Premda smatra da, s ozbirom na posao kojim se bavi, ne bi bilo pošteno izdvajati nekoga domaćeg dizajnera, neupitni vladar muškog “pret a portera” u Hrvatskoj je, prema njegovu mišljenju, Ivica Klarić. Prvu modnu reviju Filipić je organizirao je sa 19 godina, i to na trajektu u Zadru. “Nisam imao iskustva u marketingu i PR-u, no uspjeh tog projekta motivirao me da u sljedećim godinama nastavim u istom smjeru. Totalnu afirmaciju doživjeli smo prije godinu dana kada smo tjedan mode preselili u Zagreb. Danas smo tržišni lider u svim segmentima koncepta Fashion.hr-a”, ponosno ističe Filipić.

Komentirajte prvi

New Report

Close