Liderstvo nije generiranje moći nad drugima

Autor: Luka Rinčić , 14. srpanj 2010. u 22:00

‘Tajni jezik liderstva’ kruna je karijere poslovnoga gurua Stevea Denninga o tranzicijskom liderstvu, u kojoj govori kako treba inspirirati suradnike

Knjige o liderstvu izrazito su popularne. Većina njih zastupa iste teze – svatko može biti lider, treba samo vjerovati u sebe, živjeti za svoje ciljeve i ustrajati na izabranom putu. Problem je u tome što takve knjige rijetko daju konkretnije savjete. Ipak, u moru novih naslova iz ovog područja svako malo ispliva i neki vrijedan naše pozornosti. “Tajni jezik liderstva” svakako spada u to probrano društvo.

Steve Denning, viši znanstveni suradnik na Akademiji liderstva “James MacGregor Burns” Sveučilišta Maryland i čovjek koji je znatan dio svoga života proveo radeći u Svjetskoj banci, već je i prethodnim knjigama privukao pozornost. Za svoj je rad dobio brojna priznanja – Teleos ga je 2000. odabrao za jednog od deset najomiljenijih svjetskih lidera iz područja znanja, a u knjizi “What’s the Big Idea?” rangiran je među sto najvećih poslovnih gurua na svijetu. No upravo “Tajni jezik liderstva”, koju je Financial Times smjestio među najbolje poslovne knjige 2007., predstavlja krunu njegove dosadašnje spisateljske karijere. Knjiga je fokusirana na transformacijsko liderstvo, na ljude koji žele uvesti promjene. Da bi promjene doista zaživjele, danas više nije dovoljno samo izdavati naredbe, već je potrebno inspirirati ljude na te promjene, navesti ih da ideje o nečemu novom prihvate kao svoje. Tradicionalan pristup komunikaciji podrazumijevao je da ljudima suprotnog stajališta možemo promijeniti mišljenje argumentima i činjenicama. Prvo bi se definirao problem, zatim bi se analizirao, a na kraju bi se predložilo rješenje. No “objašnjavati razloge za promjenu onima koji se s vama ne slažu nije samo neučinkovito. Mnoga psihološka istraživanja pokazuju da ih time samo još više uvjeravate u suprotno”. Ovdje je riječ o takozvanoj pogrešci potvrđivanja – svaki naš argument će osoba suprotnog stava upotrijebiti da sama sebi još više dokaže ispravnost svoga razmišljanja.

Igrati ne um, a ne srce
Stoga kako bi naveli ljude na promjene, uspješni lideri koriste potpuno drukčiji pristup. Prvo privuku pozornost, potom potaknu želju, a tek na kraju sve osnažuju razlozima. Stvar je zapravo poprilično jednostavna – kada se obraća ljudima, mora se igrati na um, ali i na srce. Komunikacija je često više emotivna nego logična. Ako se prvo jednostavno iznesu razlozi, osoba suprotnog stava neće vas ni saslušati. Potrebno je najprije pridobiti njezinu pozornost, uspostaviti emotivne veze s njom i pripremiti je za argumente, a tek ih potom iznijeti. Ključ je u ljudima generirati održivi entuzijazam koji će omogućiti promjene. Iako postoje razne, više ili manje učinkovite, metode kojima ćete postići novu vrstu komunikacije, ona najčešće uspijeva kroz priče. One su privlačne i srcu i umu, učvršćuju razloge i urezuju ih u pamćenje. “Znamo da ljudska bića razmišljaju kroz priče. Sanjaju priče. Njihove nade i strahovi nalaze se u pričama. Njihova se mašta sastoji od priča. Planiraju u pričama. Ogovaraju, vole i mrze kroz priče.” Očito je da priče zauzimaju vrlo važno mjesto u ljudskim životima, igraju veliku ulogu u ljudskoj psihi i procesu donošenja odluka. No nemaju sve priče jednak učinak u različitim situacijama. Da bi se pridobilo skeptično ili cinično slušateljstvo, najbolje je koristiti neizravnu naraciju i tzv. odskočne priče – namjerno ne pretjerano detaljno ispričane priče kako bi slušatelji na temelju njih stvorili vlastite, vrlo slične priče i motivirali se na djelovanje. Jednom kada se zapali iskra promjene, ona se mora održavati kroz razgovore lidera sa sljedbenicima. Da bi jezik liderstva bio učinkovit, moraju biti zadovoljeni još neki uvjeti, uključujući iskrenu odanost prema jasnoj i nadahnjujućoj ideji promjene, razvijenu narativnu inteligenciju, govor tijela koji podržava izgovorene riječi te razumijevanje vlastite i slušateljeve priče. Svaki od ovih uvjeta detaljno je obrađen u knjizi, kao što su i vrlo razumljivo prikazani načini na koje se ljude može uvjeriti na promjenu ponašanja te sredstva (priče i drugi načini – izazovi, metafore, pitanja, vježbe) za privlačenje pozornosti i poticanje želje. Objašnjeno je i kako uvjeriti svoga glavnog direktora u neku promjenu, na koji način tvrtke mogu sa svojim kupcima uspostaviti odnos povjerenja te kako savladati zapreke u održavanju entuzijazma.

Početnica za učenje liderstva
Tajni jezik liderstva po strukturi djeluje zaokruženo, od vrlo zanimljivog uvoda kojim autor, u skladu s onim što zagovara u knjizi, privlači pozornost čitatelja pa sve do zadnjeg dodatka, kviza koji služi kao provjera znanja o onom što se upravo pročitalo. Denning se koristi brojnim primjerima iz političkog i korporativnog života, uz prikaz nekoliko osobnih doživljaja koji su uglavnom oblikovali njegov životni put. Posebno je zanimljiva analiza jezika kojim se Al Gore neuspješno služio u predsjedničkoj kampanji 2000. godine (uz objašnjenje glavnih pogrešaka – njegova držanja, nejasno predočene vizije, loše narativne inteligencije, pretjerivanja u pričama itd.), koji je drastično promijenio 2006. prilikom ekološkog aktivizma uz “Neugodnu istinu”. Autor daje brojne reference na djela slična njegovu, često uz vlastite komentare slaže li se s njihovim premisama, a kao zanimljivosti valja izdvojiti i crtice iz Gandijeve mladosti (kao dokaz da karizma nije nešto s čim se ljudi rode) te citate iz Shakespeareovih djela. Liderstvo nije generiranje moći nad drugima, već stvaranje snage u drugima i s njima. No pritom se mora jako paziti na koji će se način potaknuti druge i stvoriti entuzijazam u njima. “Prave riječi imaju galvanizirajući učinak, one rađaju entuzijazam, energiju, poticaj, dok krivo odabrane riječi mogu uništiti i najbolje namjere i pokopati na mjestu svaku inicijativu.” Iako ćete te prave riječi možda usavršavati čitav život, ova je knjiga idealno mjesto za početak učenja o jeziku liderstva.

Tajni jezik liderstva

Kako lideri potiču na djelovanje i kako svatko može potaknuti te održati entuzijazam u ostvarivanju cilja
Stephen Denning
Izdavač: Lider press d.d.
Godina izdanja: 2009.
Broj stranica: 249
Uvez: meki
Cijena: 159 kn

Komentirajte prvi

New Report

Close