Kompleksni pojmovi jednostavno objašnjeni

Autor: Luka Rinčić , 10. lipanj 2010. u 22:00

Veliki poslovni vođa osim poznavanja svoje osnovne djelatnosti mora dobro poznavati trendove

Koliko se vas koji ste ikada kupili neku robu s uličnog štanda zapravo zapitalo što sve osoba koja vam je tu robu prodala mora poduzimati kako bi uspješno poslovala? Ulični prodavači moraju procijeniti što će točno pojedini dan prodavati, po kojoj cijeni (i hoće li je tijekom dana mijenjati, primjerice hoće li spustiti cijenu jagoda na štandu jer je počela padati kiša i koliko istovremeno podići cijenu kišobrana) i kakve kvalitete.

Moraju promatrati što radi njihova konkurencija, pokušati privući ljude “oglašavanjem”- uzvikivanjem naziva robe, razmišljati o dobavljačima i zalihama. A sve to pod pritiskom jer im samo i jedan loš dan može uništiti poslovanje – odvesti ih u znatne financijske gubitke ili nanijeti težak udarac njihovoj reputaciji. Slične ćemo aktivnosti pronaći i kod vlasnika malih obiteljskih dućana. Ali, što je još bitnije, i kod generalnih direktora, samo naravno da je tu riječ o aktivnostima puno većih razmjera.Svi uspješni poslovni ljudi, bez obzira gdje i što prodavali, govore univerzalni jezik poslovanja i poznaju njegove univerzalne zakone. Štoviše, sva su poslovanja u osnovi ista, ističe autor ove knjige. A njegova riječ ima težinu jer je on sam svjedočio funkcioniranju i male obiteljske trgovine i najuspješnijih multinacionalnih kompanija. Ram Charan imao je zanimljiv životni put- od rada u obiteljskoj trgovini cipela u jednom malom gradiću u Indiji dok je još bio dijete, preko Australije, gdje je otišao kao inženjer pa sve do Sjedinjenih Država, gdje je doktorirao poslovno upravljanje, a kasnije i predavao, na Harvard Business Schoolu. Danas je na glasu kao jedan od najcjenjenijih savjetnika generalnih direktora i poslovnih vođa, a napisao je i znatan broj knjiga.

Popularizator
Ram Charan jedan je od autora koji su pomogli uvesti i popularizirati termin poslovne pronicavosti. Uspješni poslovni ljudi imaju “sposobnost da shvate sastavne elemente s pomoću kojih poslovni pothvat jednog čovjeka ili veoma velike tvrtke zarađuju novac”. Oni znaju “posao riješiti zamršenosti i tajne usredotočavanjem na njegove osnovne temelje” i brinu se da svi u kompaniji te temelje shvate. Stoga Charan i ističe da je ključ uspjeha fokusiranje na osnove poslovanja. Najbolji generalni direktori mogu poslovanje svojih tvrtki svesti na osnove koje susrećemo kod uličnih prodavača.Zarađivanje novca u poslovnom svijetu sastoji se od tri osnovna dijela: stvaranja (generiranja) gotovine (ona je “zaliha kisika svake kompanije”), povrata od uložene imovine (koji se objašnjava preko marže i brzine obrtaja) te rasta (koji mora biti održiv i unosan). Kada se ovim elementima pridodaju i potrošači, dobiva se jezgra svakog poslovanja. Sve drugo u poslovanju izvire upravo iz ove jezgre, a poslovni vođe ne smiju dopustiti da im formalno obrazovanje i veličina kompanije zamute jednostavnost poslovanja. Poslovnu pronicavost treba se pokušati razviti i kod zaposlenika, jer će oni, jednom kada shvate osnovne elemente poslovanja i njihov međuodnos, postati povezaniji uz posao i više u njemu uživati te imati bolje mogućnosti za napredovanje. Svi u kompaniji moraju biti svjesni da njihove akcije poboljšavaju ili unazađuju cjelokupno poslovanje.

Sposobnosti
Veliki poslovni vođe, osim poznavanja jezgre poslovanja, moraju biti u stanju i promatrati okolinu te identificirati bitne obrasce i trendove. Na osnovu svega toga moći će odabrati najveće prioritete kojima će zadržati kupce i istodobno postići sve važnije ciljeve u zarađivanju. Osim toga moraju i dobro upravljati svojim zaposlenicima- uočiti njihove talente, povezivati ih s poslovima koji su najprimjereniji njihovim kvalitetama, voditi ih, usmjeravati, omogućavati njihov razvoj, neprestano ih opskrbljivati informacijama te koordinirati njihova djelovanja kako bi se poboljšala funkcionalnost kompanije. Dobar dio knjige posvećen je objašnjavanju coachinga i postupanja s ljudima koji se ne uklapaju. Postoje knjige koje uspiju maksimalno zakomplicirati jednostavne stvari. Ali, s druge strane, postoje i one koje se mogu probiti kroz kompleksnost i zamršeni problem predstaviti na jednostavan i svima razumljiv način. Što vaš generalni direktor želi da znate spada u ovu drugu kategoriju- temeljno obilježje ove knjige je jednostavnost jezika. Charanovo objašnjenje temeljih elemenata poslovanja bit će razumljivo i ekonomskim početnicima, a knjigu obogaćuju i brojni primjeri iz poslovnog života brojnih kompanija (Forda, Della, Wal- Marta, Amazona, General Electrica) i ljudi (Jacka Welcha, Jaca Nassera, Sama Waltona). Na mnogo mjesta Charan navodi i pitanja koja bi si poslovni ljudi trebali postavljati u određenim situacijama. Knjiga je prvenstveno usmjerena na kompanije koje prodaju fizičke proizvode i na dionička društva, al sadrži i niz univerzalno korisnih savjeta i pojašnjenja. Može biti korisna i direktorima da ih podsjeti na osnove poslovanja i početnicima da ih uvede u jedan potpuno novi svijet na sasvim razumljiv način. Ipak, preporučiti ćemo je ponajprije zaposlenicima na nižim i srednjim razinama poslovne hijerarhije jer bi im ona mogla biti kamen temeljac na putu prema vrhu.

Što vaš generalni direktor želi da znate
Upotrijebite poslovnu pronicavost kako biste shvatili kako doista funkcionira vaša tvrtka
Ram Charan
Izdavač: Mozaik knjiga
Godina izdanja: 2010.
Broj stranica: 162
Uvez: meki
Cijena: 99 kn

Komentirajte prvi

New Report

Close