Kako u kriznim vremenima motivirati zaposlenike?

Autor: Poslovni dnevnik , 14. studeni 2013. u 22:01
Profesor Saša Petar autor je brojnih poslovnih knjiga/Anto Magzan/PIXSELL

Menadžeri moraju izazivati djelatnike u područjima u kojima su najbolji te im pomoći da pridobiju znanja i vještine koje im trebaju da bi svoju predispoziciju pretvorili u snagu.

Saša Petar predavač je na nekoliko visokoškolskih ustanova u Hrvatskoj (VERN, Visoka poslovna škola Zrinski, Visoka poslovna škola Libertas, Politehnika Pula), a predavao je i na nekoliko fakulteta i visokih škola (Fakultet prometnih znanosti Zagreb, Visoka poslovna škola za turizam UTILUS, Poslovna škola WIFI Heidelberg, Poslovna škola Experta i CBA Cotrugli Business Academy).

Prof. dr.sc. Petar autor je 21 poslovne knjige, među kojima su "Tajna nestalog kupca" i "Sanjaju li menadžeri otpuštene radnike". Vodio je treninge iz menadžmenta, prodajne komunikacije, komunikacije u timu i upravljanje timom, upravljanja promjenama i rješavanja problema za brojne tvrtke u Hrvatskoj i inozemstvu, a predsjednik je i osnivač Hrvatskog društva mladih "Pametna špica". Za Poslovni dnevnik govori o načinima kako u kriznim vremenima motivirati zaposlenike a posebice mlade stručnjake.

 

350milijardi

dolara godišnje zbog izgubljene produktivnosti izgubi američko gospodarstvo

Kako u kriznim vremenima motivirati zaposlenike?
Menadžeri moraju prihvatiti činjenicu da je tržište prostor stalnih i neminovnih promjena. Ostavimo li po strani vanjske i netržišne uzroke promjena (političke, demografske, sociološke, itd.) glavni proces promjena događa se na tržištu i unutar tvrtke.Stoga, motivacija ljudi za krizna vremena počinje još dok su vremena dobra, a uvjeti poslovanja povoljni. U tom razdoblju odnosi menadžera s ljudima moraju biti korektni, komunikacija pristojna i razumljiva, a procedure jasno definirane, jer kad kriza "zakuca na vrata" menadžer koji nema "u džepu" barem tri rješenja već je izgubio dragocjeno vrijeme za kvalitetan odgovor.Konačno, moramo razumijeti i samu bit krize. Ukoliko je ona samo financijska, onda je rješiva. U jednom razdoblju imate novaca, pa nešto odvojite za vremena kada tog novca nema i tu nema neke pretjerane mudrosti kada govorimo o rješenju. Financijska kriza je rješiva, samo se potrudite da ne trošite više nego što imate. No, kriza morala, etičnosti, nezainteresiranosti za nove ideje, neinventivnosti i loših međuljudskih odnosa teško je rješiva kriza. Ne postoji poduzeće, ma koliko veliko, koje može izbjeći stečaj ako su uzroci krize nabrojani razlozi.

Imate li kakve relevantne podatke o tome za koliko se poveća produktivnost zaposlenika nakon primjene nekih oblika motivacije (materijalne i nematerijalne)?
Zašto javna poduzeća u (većinskom ili manjinskom) državnom vlasništvu imaju nisku produktivnost, visoke troškove i jedan su od izvora problema u svakom nacionalnom gospodarstvu? Zato jer nemaju definiranog kupca, koji ima mogućnost izbora dobavljača, nego im financiranje ovisi o državnom proračunu i državnoj represiji koja će nametnuti (ako treba i silom, tj. ovrhom) naplatu dugovanja njihovih dužnika? Privatnik to može samo sanjati.Kada se ljudi zaposle u nekoj organizaciji, najčešće su entuzijasti, posvećeni poslu, željni dokazivanja i spremni boriti se za poslodavca. No, često je prva godina posla ujedno i njihova najbolja godina. Provedena istraživanja pokazala su da što zaposlenik duže ostaje u tvrtki, postaje sve manje angažiran. Procjenjuje se da aktivno neangažirani djelatnici – oni najmanje produktivni – koštaju, na primjer, američko gospodarstvo više od 350 milijardi dolara godišnje zbog izgubljene produktivnosti (poslovnih rezultata) koja je mogla biti postignuta da su bili angažirani kao na početku. Što menadžeri mogu učiniti da "osvježe" angažman zaposlenih?  Najvažnije je da menadžeri ne smiju njihovu želju za dokazivanjem osjetiti kao prijetnju svojoj poziciji u tvrtki.

Kako možete prepoznati angažirane djelatnike?
Oni su graditelji. Žele znati što tvrtka očekuje od njih, kakva je njihova uloga te što se od njih očekuje, da bi očekivanja mogli ispuniti, pa i premašiti. Prirodno su znatiželjni, žele poznavati aktivnosti tvrtke i svoje mjestu u njoj. Njihovi su rezultati stalno na visokoj razini. Žele dnevno iskoristiti svoja znanja i sposobnosti, rade strastveno, inovativni su i guraju naprijed svoju tvrtku.Da bi ostali angažirani, djelatnici moraju imati čvrst odnos i jasnu komunikaciju s menadžerom. Trebaju menadžera koji će krčiti put pred njima, tako da se oni mogu koncentrirati na ono što rade najbolje. Menadžeri također moraju izazvati djelatnike u područjima u kojima su najbolji, te im pomoći da pridobiju znanja i vještine koje im trebaju da bi svoju predispoziciju pretvorili u snagu. No, ipak, stupanj angažiranosti djelatnika u većini tvrtki obuhvaćenim istraživanjima opada. 

Što je projekt "Pametna špica"? Kako ste došli na ideju osnivanja tog projekta?
Budući da predajem i gostujem na više visokih poslovnih škola i fakulteta, studenti su mi predložili da pokrenem okupljanje subotom, "na špici", na kojoj bi uz kavu mogli čuti nešto pametno i potrebno za bolje razumijevanje poslovne okoline. Tako je nastao projekt "Pametna špica" koji okuplja studente, mlade stručnjake i poslovne ljude koji žele, uz edukativno druženje, predstaviti sebe i svoje ideje.Od prve Špice, održane prošle godine, pa sve do devete Špice, koja će se održati 16. studenog na Veleučilištu VERN, naše su aktivnosti okupile više od 600 studenata sa desetak zagrebačkih fakulteta te visokih škola. Teme koje zanimaju mlade (pokretanje startup-ova, motivacija i samomotivacija, pregovaranje na razgovoru za posao, poslovni trendovi, kultura suradnje, itd.) privukle su više stotina sudionika. Pametna špica i slične inicijative potiču mlade na dodatno učenje jer je sve veća potreba za vannastavnim znanjima. Naime, "trajanje" znanja stečenog na nastavi se u društvenim i prirodnim znanostima kreće se od 12 do 18 mjeseci, dok je u informatičkim znanostima tek oko 6 mjeseci. Ukoliko u međuvremenu student ili mladi stručnjak ne nazoči nekom seminaru o aktualnim dostignućima, ne pročita novu knjigu ili članak, kasni u fazi za studentima koji svoje učenje ozbiljno shvaćaju kao priliku da kvalitetu svojih života dignu na višu razinu. 

Izdvojeno

Gallupovo istraživanje o angažmanu
Najnovije istraživanje američke savjetničke tvrtke Gallup pokazuje da je samo 28% djelatnika u SAD angažirano, 55 % nije angažirano, a 16% ih je aktivno neangažirano. Zašto se to događa? Jedan je od razloga taj da djelatnici nastoje zadobiti što je moguće više pozornosti i fokusa njihovih menadžera, ali i zato jer rade samo ono što njihov menadžer traži od njih. 

'Pametna špica' na gostovanjima
Jednu od Špica održali smo u Dugoj Resi, kako bismo podržali napore mladog dogradonačelnika da pokrene mlade ljude u svojem gradu na aktivno sudjelovanje u gospodarstvu Duge Rese. Tamo su nam se pridružil i istudenti iz Črnomlja u Sloveniji, a zbog pozitivnih rezultata sljedeće godine planiramo Špice u Vukovaru i Puli.

Komentirajte prvi

New Report

Close