Influenceri: 
Prolazni trend ili novi poslovni model?

Prizor iz Istre gdje su svjetski blogeri i ostali travel influenceri došli radi promocije tamošnje gastronomije i turizma DUŠKO MARUŠIĆ/PIXSELL Prizor iz Istre gdje su svjetski blogeri i ostali travel influenceri došli radi promocije tamošnje gastronomije i turizma DUŠKO MARUŠIĆ/PIXSELL

Postoji li razvikaniji pojam proteklih godina od influencera? društveni mediji već su platforma za samozapošljavanje, ključ uspjeha je autentičnost i iskreni prikaz sebe.

S jedne strane pričamo o platformama za povezivanje, dijeljenje sadržaja i zabavu sve brojnijeg digitalnog društva, kako ga naziva Manuel Castells. A s druge strane, proteklih par godina, pričamo o novom poslovnom modelu: vrijednim ugovorima, velikom dosegu i utjecaju na krajnjeg korisnika te značajnoj konverziji i promjeni poslovne logike, zarade i uspjeha.

Mislite i dalje da je Instagram platforma za zabavu i ‘gubljenje vremena’ te da su influenceri zanemarivi u nekom poslovnom modelu? Možda smo o tome mogli i raspravljati dosad, ali, 2019. godina iznjedrila je novu milijarderku na Forbesovu listu najbogatijih ljudi svijeta i to mladu, 20-godišnjakinju, Kylie Jenner, najmlađu pripadnicu Kardashian obitelji. Kada pogledamo poslovanje, mlada Jennerica ima sve što mlada poduzetnica treba imati: svoj brend, svoju tvrtku i svoje potrošače. No, ono što je presudno u ovoj poslovnoj priči je platforma promocije i širenja utjecaja. Kardashian klan, pa tako i mlada Kylie, bez obzira na to voljeli ih ili ne, odlično koristi nove medije za širenje svog poslovanja, svog utjecaja i svoje prepoznatljivosti. Mlada Jennerica tako je za Forbes izjavila da su upravo ‘društveni mediji odlična platforma za lak pristup fanovima i korisnicima’. Time je potvrdila tezu da društveni mediji, a danas posebno Instagram, postaju poslovno važni kanali širenja utjecaja. A što imate veću zajednicu, odnosno, što ste veći infleuncer, vaše prilike, mogućnosti i vaša zarada time je veća.

No, pitanje oko kojeg se trebamo primarno fokusiati nije jesu li ‘influenceri dobra ili loša stvar’ i ‘što dalje s ovim trendom’, već ‘zašto danas vjerujemo osobama koji dijele sadržaje na društvenim medijima, a ne vjerujemo tradicionalnim auteritetima?’.

Utjecaj na publiku - priča o povjerenju

Priča o influencerima, osobama koje imaju utjecaj na svoju publiku putem interneta, priča je o povjerenju. Razlog zašto su influenceri ‘zvijezde’ današnjice stoji iza velike promjene koju je donijelo 21. stoljeće. Naime, odgovor na pitanje ‘kome publika vjeruje’ okrenuo se naglavačke, a bez povjerenja danas u gotovo niti jednom području nema poslovnog uspjeha. Prije nego je 2019. godina isprofilirala prvu social media milijaderku, 2018. je donijela potpuni preokret paradigme povjerenja. Podaci Eurobarometra za 2018. potvrdili su rast stope nepovjerenja u nacionalne vlade (61%), a Edelman Trust Barometer (2018.) donio je podatke o globalnom povjerenju u medije (naime, prema njihovom izvještaju čak 63% korisnika ne zna raspoznati kvalitetnu vijest). Isto istraživanje dalo je podatak o novom segmentu povjerenja, a to je da čak 54% ispitanika diljem svijeta smatra da su drugi online korisnici ‘a person like yourself’ jako ili izuzetno kredibilni. I upravo to je potvrda utjecaja i istaknutosti influencera i popularnosti njihovih sadržaja u online okruženju. Ono što je fascinantno je da svatko od nas, smrtnika, nepoznatih javnih osoba i običnih internetskih korisnika ima priliku postati poznat i utjecajan, odnosno influencer. I dok se većinom usmjeravamo na sam pojam, ja sam se htio fokusirati na poslovne prilike koje se mogu ostvariti kroz ovaj popularan i pomalo demoniziran pojam influencera. I dok danas veliki celebrityji imaju milijunske zajednice, meni su upravo obični korisnici zanimljivi u ovom trendu, jer savršeno objedinjuju ono što platforma pruža i utjecaj koji se može ostvariti.

 

Kad sadržaj dijelimo online

Ono što fenomen influencera čini ekskluzivnijim je mogućnost da svatko od nas zahvaljujući digitalnoj prisutnosti postane utjecajan

Tako sam, za potvrdu poslovnog modela influencera, proizvoljno odabrao 3 mikroinfluencerice: Teu Dujmić i Mašu Mariju Čotić, studentice Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu te Marijanu Brankov, hrvatski plus size model i studenticu Veleučilišta VERN’. S ciljem ispitivanja poslovnog modela koji razvijaju i koji se veže za influencere postavio sam im pitanja za objašnjenje ovog fenomena kao novog poslovnog modela i prilike za rad. Cilj upitnika je ispitati mogućnosti koje novi mediji nude korisnicima u vidu okupljanja publike i dijeljenja vlastitog sadržaja, a posebno prilika koje su moguće u zaradi.

‘Nije u šoldima sve’

Ono što su ispitanice odgovorile vezano za prihod influencera ide na sinergiju ugovora koji se dogovore te onoga što korisnici očekuju od njih. Tako je Tea Dujmić istaknula kako ‘nema smisla sklapati ugovor isključivo radi zarade, jer ćete tako izgubiti povjerenje korisnika koji prate vas i vašu autentičnost’, ali je isto tako istaknula da ‘prihod u novim medijima donose ugovori, odnosno suradnje’. Na upit o onome što je njima važnije za uspjeh: dobra poslovna prilika ili dobar sadržaj, Marijana Brankov je odgovorila da ‘nije u šoldima sve’ te da ona ne bi mogla prihvatiti suradnju ili promociju proizvoda u koji ne vjeruje. Marija Maša Čotić to je kratko objasnila da ‘je dobra ona poslovna prilika koja se iskomunicira dobrim sadržajem’ te da je za nju ‘kvaliteta objava puno važnija od kvantitete’. Na komentar o zanimanju influencera kao novog poslovnog modela, ispitanice su odgovorile da društveni mediji već sada postaju platforma za samozapošljavanje te da, iako ne mogu točno potvrditi da će se model održati ovakav, ono što je sigurno da predstavlja promjenu u promociji i kreiranju sadržaja. No, sve su istaknule da je ključ uspjeha upravo u autentičnosti i što originalnijem, iskrenijem i kreativnijem prikazu i profiliranju sebe. Konačno, je li moguće živjeti od svog utjecaja na društvenim medijima u Hrvatskoj? Ispitanice su rekle da se može, ali da je puno više influencera u Hrvatskoj kojima to nije primaran posao (kao što nije ni mojim ispitanicama).

Konačno, voljeli ih ili ne, influenceri imaju naše povjerenje, a po njihovoj popularnosti i zaradi vidimo da pričamo o novom modelu promocije. No, ono što njihov fenomen čini još istaknutijim i ekskluzivnijim je mogućnost da bilo tko od nas, samo zahvaljujući svojoj digitalnoj prisutnosti i dijeljenju sadržaja u online okruženju, postane utjecajan.

Komentari (3)
  • VoraX
    VoraX 12:01 27.3.2019.

    pa očito je žena ‘influencerica’ :)
    Mora malo ‘influencati’ i ove sa foruma

  • slazic
    slazic 8:33 27.3.2019.

    ilona


    ali svatko od nas je barem jednom u životu kupio nešto što mu je preporučio neki od influencera

    U kojem svijetu ti zivis?

  • ilona
    ilona 13:29 26.3.2019.

    Najčešći komentar je: “infuelncer, kakvo je to zanimanje, šta oni rade, slikaju se”, ali svatko od nas je barem jednom u životu kupio nešto što mu je preporučio neki od influencera, a da toga nije ni svjestan. Više vjerujem tim osobama nego reklamama. Tržište se mijenja i moramo prihvatiti nova zanimanja pa tako i influencere. Svaka im čast jer to nije lak posao.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!