Industrija turističkoga krstarenja i dalje cvjeta

Autor: Ozren Podnar,VLM , 19. travanj 2012. u 22:00

Iako je porast broja putnika na kruzerima usporio u odnosu na posljednja dva desetljeća, još živimo u ‘zlatnom dobu’ turističkoga krstarenja

Prošlog se vikenda 11.800 turista s krstarećih brodova iskrcalo u Dubrovnik te su ulice povijesnog središta vrvjele narodom. Među pet grdosija koje su pristale u grušku luku bila su i dva megakruzera – Costa Fortuna s tri tisuće putnika te Queen Victoria sa 1700 putnika. Za vikend pred nama predviđa se još veća navala i 13.000 gostiju s brodova. Cvjetanju industrije turističkoga krstarenja nije naudila ni siječanjska katastrofa Costa Concordije ni stota obljetnica tragedije Titanica. Višednevno podsjećanje na “majku svih pomorskih nesreća” nije ulilo strah u kosti prosječnom prekomorskom turistu, kažu analitičari. U svjetskim razmjerima industrija krstarenja u 2012. bit će teška 34,1 milijardu dolara, od čega 15,5 milijardi izravne potrošnje putnika i posade u lukama. Prema projekcijama, prosječni bi dnevni prihod industrije po putniku ove godine trebao iznositi 240,13 dolara. Putnički kruzeri ove će godine prevesti 20,3 milijuna putnika, 5,6 posto više nego 2011. Od 1990. broj putnika na kruzerima raste po prosječnoj stopi od 7,4 posto, a rast će se vjerojatno nastaviti. Procjenjuje se da će 2015. krstareći brodovi prevesti 22,5 milijuna putnika, a taj bi broj u idućih deset godina trebao narasti na 30 milijuna godišnje. S većinom putnika, 85,9 posto, brodove opskrbljuju Sjeverna Amerika i Europa, a na trećem se mjestu učvrstila jugoistočna Azija.

Zlatno doba krstarenja
“Porast broja putnika se usporio u odnosu na posljednja dva desetljeća, ali ipak živimo u zlatnom dobu turističkoga krstarenja”, veli Tony Peisley, britanski analitičar i kolumnist o kruzerskoj industriji. Peisley napominje da je financijska kriza 2008. navela mnoge kompanije da privremeno obustave naručivanje novih brodova, ali da je krajem 2011. u izradi bilo 27 naručenih kruzera povrh 300 koji već plove morima. Ove će godine flote kruzerskih kompanija biti obogaćene s nekoliko divova. Među prinovama su Carnival Breeze s kapacitetom za 3690 putnika, MSC Divina sa 3013 mjesta, Costa Fascinosca za 3012 turista i Disney Fantasy sa 2500 ležajeva. Do početka 2015. planira se porinuće još osam novih kruzera, koji će ovoj industriji omogućiti povećanje prihoda za 2,3 milijarde dolara. Nova plovila privlače pozornost turista pa mnogi hrle da se ukrcaju na njihovo prvo putovanje, pri čemu se nitko neće prepasti prisjećajući se da je takvo bilo i ono zlosretno Titanicovo. Većina je novih narudžbi upućena europskim brodogradilištima, ali ona dobivaju konkurenciju u Japanu. Brodogradilište Mitsubishi HI radi na ispunjavanju narudžbi za dva Carnivalova, još neimenovana kruzera, čija je isporuka predviđena za 2015. i 2016. “Netko će prigovarati da je putnički kapacitet prevelik i da profiti nisu kakvi su bili, ali ja ih uvijek pitam koliko se hotela gradi ove godine. A hoteli nisu potpuno popunjeni, dok brodovi jesu. Štoviše, kompanije obično prodaju više od sto posto kapaciteta”, poručuje Peisley.

Zadovoljni i najrazmaženiji
To su odlične vijesti za sve, a osobito za dvije najveće kruzerske kompanije – Carnival Corporations i Royal Caribbean Cruises. Prema podacima Port Pulsea, specijaliziranog magazina koji prati kruzersku industriju, na njih otpada 73 posto udjela u globalnom prihodu od turističkoga krstarenja. No povećanje prihoda čekaju i lokalna gospodarstva gradova iz kojih brodovi isplovljavaju i kraj kojih pristaju. Port Pulse svrstao je Miami na vrh svjetske ljestvice ukrcajnih luka, dok je Našau na Bahamama najprometnija zaustavna luka. Glavni je izvor prihoda potrošnja na brodu, a ona ovisi o njegovoj veličini i opremljenosti. “Veći brod znači više za zaradu”, naglašava Peisley. “U takvom slučaj, putniku na raspolaganju mogu biti raznovrsni restorani, objekti za zabavu i rekreaciju i trgovine. U danima plovidbe putnici idu u kupnju u brodske dućane.” Vrhunski kruzeri pružaju pogodnosti kao i najbolji hoteli bilo gdje u svijetu, tvrdi Maurice Zarmati, donedavni predsjednik Uprave Costa Cruises North America, ogranka Carnival Corporationsa. “Na brodovima nemamo još samo pijesak, a radimo i na tome”, dodaje.

Neki brodovi putnicima nude vožnju na malim plovilima za jahanje na valovima, igranje u vodenim parkovima i tečajeve za oblikovanje stakla puhanjem. Kompanija Silversea, specijalizirana za elitnu klijentelu, uvela je uslugu brodskog službenika, koji gostima sređuje sve što im padne napamet. Među originalnijim prohtjevima su naručivanje automobila i aviona za izlete do spomenika kulture i prirodnih znamenitosti dok je brod čeka u luci. Gosti Silverseajevih “ljepotana” mogu tijekom plovidbe sudjelovati i u programu wellnesa, koji uključuje tečaj zdrave prehrane, fitness i ljekovite kupke. Vrh ponude pruža kompanija Crystal Cruises, čija reprezentativna lađa Serenity obuhvaća kazališne predstave, filmske projekcije i koncerte. Brodske produkcije zabavnih sadržaja uključuju po deset pjevača i plesača, pijaniste, komičare i mađioničare, koji izvode raznovrstan program. Za razliku od mnogih kompanija koje ne predviđaju specijalizirane dječje sadržaje, da bi obeshrabrile dovođenje djece – koja prema njihovu mišljenju smetaju odraslim putnicima – Disney Cruise Line je prijateljski nastrojen i prema klincima. Na Disneyjevim brodovima djeca svakodnevno na palubi susreću likove iz crtića i gledaju dječje predstave, dok se roditelji provode u odvojenim prostorima. Uz Disney Cruise Line sadržaje za najmlađe nude i brend Freedom kod Royal Caribbea, brend Grand Class kod Princessa te Destiny and Conquest kod Carnivala.



Oasis of the Seas najveća je turistička krstarica na svijetu

Dom na pučini
Kruzerski biznis ne zadovoljava potrebe samo turista, već i ljudi koji žele na brodu trajno stanovati. Brod MS The World, kojim upravlja kompanija ResidenSea, 196-metarska krstarica je u vlasništvu 130 stalnih putnika iz 40 država. Oni na brodu žive dok on polako oplovljava mora i oceane zadržavajući se u pojedinoj luci dva do pet dana. Od porinuća 2002. MS World je pristao u više od 800 luka, a plan plovidbe kolektivno određuju kapetani i “stanari” ovisno o osobnim interesima i optimalnim morskim putovima. Za ovo ljeto dogovorena je plovidba kroz Sjeverozapadni prolaz uz kanadsku obalu do Arktika, čime bi MS The World postao najveći i najraskošniji putnički brod koji se otisnuo na to egzotično putovanje. Kruzerske kompanije ostvaruju lijep profit, ali on bi bio i viši da gorivo nije otišlo nebu pod oblake. Ubuduće će najveći problem kruzerske industrije biti cijena goriva i obveza prilagođavanja novim propisima usmjerenima na zaštitu okoliša. Npr. u kolovozu ove godine na snagu će stupiti zabrana upotrebe fosilnih goriva unutar pojasa od 200 nautičkih milja oko obala SAD-a i Kanade.

Spasilačka akcija

Divovski Oasis spasio nesretnike sa splavi
Nakon što je u katastrofi Costa Concordije, nasukane na hrid i dijelom potopljene 13. i 14. siječnja, poginulo 32 i ozlijeđeno 64 ljudi, analitičari su predviđali kratkotrajan pad rezervacija za kružna putovanja, no industrija kruzera dobro se drži. Nisu joj naudile ni prijašnje havarije, primjerice požar na Carnival Splendoru 2010., zbog kojeg je brod ostao danima na pučini bez struje. Štetu za kruzerske kompanije nije izazvalo ni potonuće Sea Diamonda, vlasništvo Louis Cruise Linesa, koji je kao i Costa Concordija udario o stijene. U toj je nesreći poginulo dvoje ljudi. Dok je Carnival Corporation ove godine ušao u središte zanimanja zbog havarije Costa Concordije, njegov konkurent Royal Caribbean našao se umiješan u hvalevrijednu spasilačku akciju. Oasis of the Seas, najveća turistička krstarica na svijetu, 4. je travnja spasila dvadeset troje Kubanca, koji su plovili Karipskim morem na primitivnom plovilu. Putnici goleme lađe, koja se kretala u smjeru Cozumela u Meksiku, uočili su brodić sumnjive kvalitete, koji nije ulijevao povjerenje. Alarmirali su posadu, koja je organizirala izvlačenje te se 19 muškaraca i četiri žene našlo na palubi luksuzne krstarice. Tamo su dobili hranu i smještaj do iskrcavanja u luci u Cozumelu iako je njihov cilj bio prebjeći u Honduras. Jedan je od putnika s Oasisa na YouTube postavio video “Spensaf1”, u kojemu se prikazuje trenutak izvlačenja Kubanaca. Iz filma je razvidno da su se bjegunci nalazili na brodiću koji je izgledao kao da će svaki čas potonuti. Priličan kontrast u usporedbi s Oasisom, grdosijom dugom 360 metara, teškom 225.282 tone, sa 16 paluba i 2700 kabina. Oasis inače dijeli prvo mjesto najvećih kruzera sa svojim blizancem Allure of the Seas, koji također pripada Royal Caribbeanu.

Morska čudovišta

Najveći kruzeri na svijetu
Ako su “braća” Oasis of the Seas i Allure of the Seas najveći brodovi za kružna putovanja, koja su druga najglomaznija morska čudovišta? Desetak metara više ili manje, svaki od opisanih brodova izaziva strahopoštovanje. Dovoljno je reći da je svaki od njih devet puta duži od prvoga probnog leta koji su izveli izumitelji aviona, braća Wright.

Freedom of the Seas još je jedan ponos Royal Caribbeana. Kao i Oasis i Allure, visok je 72 metra, ali je dugačak “samo” 339 metara, za 21 manje od svoja dva rođaka, i teži skromnih 160.000 tona. Ima mjesta za 4300 putnika, a uključuje sportsku dvoranu od 2900 kvadratnih metara, klizalište i boksački ring. I Freedom ima braću blizance: Liberty i Independence of the Seas.

Royal Caribbean igra na veličinu, što pokazuju i njegova miniflota Voyager, Mariner, Explorer i Navigator of the Seas. S Voyagerom, porinutim 2000., počela je era kolosalnih krstarica koje pružaju sve oblike zabave bez potrebe za izlaskom s broda kad je ukotvljen u luci. Voyager i njegovi klonovi dugi su po 311 metara, teški 138.000 tona i pružaju udoban smještaj za 3114 turista.

Queen Mary II pripada Cunard Lineu i također se diči spektakularnim brojkama: 345 metara dužine, 72 metra visine i 150.000 tona težine. Može udomiti 3900 ljudi, a povrh uobičajenih prostorija za zabavu i rekreaciju može se pohvaliti košarkaškim igralištem i planetarijem.

Norwegian Epic, vlasništvo Norwegian Cruise Linea, dugačak je 329 metara i opterećuje more sa 153.000 tona. Prima 4100 putnika, koji mogu birati između 20 restorana specijaliziranih za brojne kuhinje, od japanske do mediteranske.



Vrhunski kruzeri natječu se tko će atraktivnijom ponudom privući više klijenata. Surfanje na umjetnim valovima bazena, ekskluzivni restorani…

Komentirajte prvi

New Report

Close