‘Dizajn pokreće inovacije, benefiti za gospodarstvo su ogromni’

Autor: Marta Duić , 24. lipanj 2016. u 07:38
Ivana Nikolić Popović/Marko Prpić/PIXSELL

Hrvatska se treba vratiti kreativnom ljudskom potencijalu, poručila je Ivana Nikolić Popović, predsjednica strukovnog klastera.

Na drugom hrvatskom summitu kreativnih i kulturnih industrija nedavno održanom u Zagrebu, na predavanju "Autor u fokusu" raspravljalo se o tome kako autor može promijeniti paradigmu gospodarstva, o potencijalima kreativnih industrija, njihovu utjecaju i budućnosti u gospodarstvu.

Kreativne industrije u Austriji i Grazu, ovogodišnjem partneru Mjeseca kreativnih industrija u Zagrebu, predstavili su Eberhard Schrempf, izvršni direktor Creative Industries Styria i Karl Stocker, voditelj odsjeka za Information and Exhibition Design, University of Applied Sciences u Grazu, a kakvo je stanje u Sloveniji pojasnio je Miha Klinar, voditelj projekta Centar kompetencija za dizajn menadžment. "Ideja je da Mjesec kreativnih i kulturnih industrija bude događaj koji će pokazati važnost kulturni i kreativnih industrija koje su na razini EU definirane kao ključne u putu ka boljem gospodarstvu. Austrija je dosegla zavidnu razinu razvoja kulturnih i kreativnih industrija, a, kako se čini, Slovenija je na dobrom putu.

 

Stocker

Važno je dijeliti iskustva, vidjeti tuđe ideje te povezati civilni društvo, javnost i privatni sektor.

U Hrvatskoj treba raditi na senzibilizaciji te se vratiti kreativnom ljudskom potencijalu", poručila je Ivana Nikolić Popović, predsjednica Hrvatskog klastera konkurentnosti kreativnih i kulturnih industrija (HKKKKI). Eberhard Schrempf, izvršni direktor Creative Industries Styria pojasnio je kako oni na razvoju kreativnih i kulturnih industrija rade od 2007., a u tom procesu je najvažnija moć i uloga inovacija. Baš zbog tih uloženih napora Graz je ušao u UNESCO-vu mrežu kreativnih gradova i nosi status grada dizajna. Kako kaže Eberhard Schrempf, nitko u početku nije vjerovao da će Graz dobiti tu titulu i da će dizajn odigrati ključnu ulogu.

Rast usprkos krizi
"Napravili smo studiju o kreativnom potencijalu i nakon toga je pokrenut Creative Industries Styria, osmišljena kao networking organizacija koja povezuje gospodarstvenike i kreativne i kulturne predstavnike. Dizajn pokreće inovacije, to je proces koji se stalno razvija, a ekonomski benefiti su ogromni i to je segment koji raste unatoč krizi", poručuje Eberhard Schrempf, izvršni direktor Creative Industries Styria. Schrempf ističe kako je riječ o sektoru koji ima 14.200 zaposlenih, 4000 tvrtki i u 2012. je generirao 1,5 milijardi eura prihoda od prodaje. Od 2012. do 2014. povećan je broj zaposlenih u kulturnim i kreativnim industrijama za 10%, 1,8% novih poslovnih modela te povećanje prihoda od 15,5%.  

 

Klinar

Dizajn je u posljednjih desetak godina dobio stratešku vrijednost.

"Ljudi danas sve više žele vlastiti posao, biti neovisni i sve češće napuštaju velike tvrtke. Mi želimo biti hot spot kreativnih i kulturnih industrija, želimo da se mladi zadržavaju u našoj zemlji kad vide sve te prilike i da se smanji odljev mozgova. Misija nam je održati tu inovativnu i kreativnu klimu koju smo uspostavili", kaže Schrempf. U Grazu se od 2009. godine održava i mjesec dizajna koji je ove godine okupio 84 partnera, obuhvatio 102 događanja i predstavio čak i izložbu hrvatskih dizajnera u suradnji s HKKKKI-em. Isto tako, u Francuskom paviljonu u Studentskom centru otvorena je izložba austrijskog dizajna u sklopu našeg Mjeseca kulturnih i kreativnih industrija. Schrempf kaže kako oni povezuju kreativnu zajednicu s tvrtkama u kojima mogu raditi na projektima i povezati svoj dizajn s poslovnim svijetom.

"To nije natjecanje, već pomoć u traženju pravih partnera. Želimo javnosti pokazati kako se proizvodi, od kojih sirovina, s kojim resursima i da na taj način vide i spoznaju dodatnu vrijednost tih proizvoda, a već imamo 50 tvrtki koje tim potezima i otvaranjem prema javnosti žele dodatno privući mlade talente", objašnjava Schrempf. Osim Graza, u mreži gradova dizajna su i Helsinki, Bilbao, Torin, Detroit i mnogi drugi, njih čak 22, a projektom poput ovog u Grazu dodatno se razvija i sam grad.  "Važno je da dizajn postane dostupniji javnosti, da se približi svim pojedincima, da se kroz njega razmjenjuju iskustva, kulturne različitosti i da se međusobno povezujemo. Dizajn je jedina stvar koja čini razliku, a korist od toga ima cijelo društvo, tvrtke, gradovi. Dizajn potiče inovacije, a nakon toga je uspjeh zagarantiran", zaključio je Schrempf.

Širi horizonti 
Karl Stocker, voditelj odsjeka Information and Exhibition Design, University of Applied Sciences u Grazu istaknuo je kako je danas važno mladima proširiti horizonte i omogućiti im da stvore vlastiti posao i naglasio kako "design city brending" koji nose otvara mnoge dimenzije. "Važno je dijeliti iskustva, obići i druge gradove dizajna, vidjeti tuđe ideje te povezati civilni društvo, javnost i privatni sektor u jedno i pokazati im kako se javni prostor može unaprijediti. U Grazu mnogi građani misle kako je dizajn rezerviran samo za one s puno novca, a  mi im moramo pokazati da nije tako", smatra Stocker. Naveo je primjere drugih gradova dizajna poput Buenos Airesa u kojem su od stare tvornice za proizvodnju mesa napravili Centro Metropolitano de Disegno, Kobe u kojem su u prostoru tekstilne tvornice pokazali javnosti kako je dizajn alat koji im može pomoći. 

 

Schrempf

Povezujemo kreativnu zajednicu s tvrtkama u kojima mogu raditi na projektima i povezati svoj dizajn s poslovnim svijetom.

Povezivanje je ključ uspjeha
"Povezivanje s partnerskim gradovima nama je ključno, time 45.000 studenata koliko Graz broji, može spoznati različitosti i vidjeti ideje drugih mladih ljudi. Iako je svaka priča drugačija, neke od njih vode aktivisti, neke kreativni poduzetnici moć dizajna su svi uvidjeli", zaključuje Stocker. Miha Klinar, voditelj  projekta Centar kompetencija za dizajn menadžment u Ljubljani pojasnio je kako prostor naše regije ima sve predispozicije za kvalitetne projekte i otkrio kako utjecati na to da strateški dio dizajna bude integriran u tvrtke na primjeru slovenskog projekta s kojim su startali 2012.godine. "Dizajn je u posljednjih 10-15 godina dobio stratešku vrijednost i mi smo Centrom kompetencija za dizajn i menadžment promijenili smjer i počeli direktno surađivati s industrijom i pokazali kako se dizajn menadžment može integrirati u strukturu tvrtke", kaže.

kupili su 19 partnera poput Studia Moderna, Adria i 1500 ljudi iz svih gospodarskih grana i iz cijele Slovenije i napravili svoje modele kompetencija, točnije četiri programa za pet profila i pokazali kako integrirati dizajn u poslovanje tvrtke. "Današnje tvrtke sve više rade na promjenama. Primjerice tvrtka Adria je sve svoje zaposlenike naučila novim vještinama kroz naše programe, ostvarili su 6%, zapošljavaju 1120 ljudi i sve to zato jer smo im pokazali važnost dizajna", objašnjava Klinar. Ovaj slovenski projekt vrijedio je 475.000 eura, a Klinar poručuje kako je promijenio poslovne modele mnogih tvrtki.  "Projekti poput ovog otvaraju oči i pokazuju kako se uloženo može vratiti. Taktika je promijenjena i dizajn i gospodarstvo trebaju nastaviti surađivati", zaključuje Klinar.

Komentirajte prvi

New Report

Close