Burza koeficijenata: novi trend koji povezuje sport i brokerske vještine

Autor: Ivan Pandžić , 13. travanj 2007. u 06:30

Novi oblik sportskog klađenja oslanja se na rizik, ali ne i na sreću ili emocije. Igrači stvaraju koeficijente, prodaju ih ili kupuju od drugih

Volite sport, a mislite i da imate brokerske sposobnosti? Smatrate da se na sportu može zaraditi, ali ste nezadovoljni odnosima koeficijenata, ograničenim mogućnostima za razvoj osobnih strategija, plaćanja provizije kladionicama? U Hrvatsku se prilično stidljivo probija potpuno novi trend u klađenju koji u sebi više od sportskog sadržava osjećaj za trgovinu i osnovnu filozofiju brokera – kupi jeftino, prodaj skupo. Oslanja se na rizik, ali ne i na sreću i emocije. Bez problema se može nazvati burza koeficijenata, a njezin glavni nositelj je tvrtka Betfair, koja je prije sedam godina pokrenula na Internetu novu vrstu klađenja koja u svijetu hvata sve više maha. Burza koeficijenata je potpuno legalna, a osnovna razlika u odnosu na klasične kladionice je što igrači ili, bolje rečeno, trgovci, sami stvaraju svoje koeficijente, prodaju ih ili kupuju od drugih igrača. Svaki od njih ima svoj račun s kojeg se automatski obavljaju isplate ili na njega primaju zarađeno. Kupnja i prodaja koeficijenata traje dok traje i određeni događaj, a vrijednost koeficijenata raste i pada ovisno o događaju na terenu pa u tom segmentu podsjeća na klađenje uživo. Ako niste pohlepni, imate samodisciplinu, isključite emocije i pravilno se osigravate, od burze koeficijenta možete sasvim pristojno živjeti, ekskluzivno za Poslovni dnevnik otkriva Ivan, jedan od malobrojnih Hrvata koji svakodnevno trguju koeficijentima. On se zaposlio u tvrtki s fleksibilnim radnim vremenom, za manju plaću nego što bi inače prihvatio, ali upravo iz razloga da bi poslijepodne, navečer i vikendom trgovanjem na Internetu osigurao dodatnu zaradu. Za razliku od običnog klađenja u kojem mogu sudjelovati i amateri koji uglavnom očekuju da će množenjem koeficijenata za male novce osvojiti tisuće kuna, na burzi koeficijenata vladaju drukčija pravila.

Koeficijenti se međusobno ne množe, nego se svakim događajem trguje zasebno; potrebno je mnogo više znanja, strategije i na kraju tehničke opremljenosti. Koeficijenti kojima se trguje na Betfairu u prosjeku su 20 posto viši od onih u kladionicama jer se ne ostavlja prostor kladionicama da se osiguraju od gubitka i snižavanja koeficijenta više nego što bi realno trebali biti. Osim toga, provizija od jedan do pet posto ostavlja se tvrtki samo u slučaju dobiti, a ne na svaku uplatu kao u običnim kladionicama. Razlika u odnosu na pravu burzu jest u tome da koeficijenti nemaju cijenu koja varira, nego svaki igrač sam odlučuje za koliki će ih iznos kupiti, a profit se ostvaruje na osnovi pada ili rasta koeficijenata i množenju s uloženim na njega. “Trebalo mi je godinu dana da se u potpunosti uvježbam za trgovanje, a morao sam naručiti i određenu literaturu. Potrebna je i brza internetska veza, a imam i dva monitora, laptop i satelitsku antenu preko koje mogu gledati sve sportske programe. Obično izaberem najviše četiri događaja koje pratim, a biram ih među ostalim i po tome na koliko se kanala prenose”, objašnjava Ivan. “Što više ljudi u svijetu gleda određeni događaj, to će se više njime trgovati. Na Betfair sam se odlučio jer sam želio isprobati nešto novo nakon gubitka novca na klasičnoj kladionici. Osnova trgovine je da možete predvidjeti u kojem pravcu će se kretati razvoj događaja i da zaboravite na brzu i laganu zaradu. Na trgovinu gledam više kao na investicijski fond u kojem je važan ukupni rast prihoda nego jednokratni profit”.

Ivan ima svoje strategije za koje igra i nerado ih otkriva u javnosti jer ih je dugo razvijao i provjeravao. Međutim, najpoznatija strategija i primjer na kojem se može objasniti funkcioniranje burze koeficijenata je tzv. strategija ponude X. (neriješenog razultata). Prije početka svake utakmice ponudite određeni koeficijent na X, a kada padne prvi gol, X će odmah porasti na koeficijent veći od onog koji ste vi ponudili. Vi zatim kupujete taj koeficijent od ostalih igrača, tj. kladite se za taj događaj po mnogo većem koeficijentu nego što ste vi ponudili. Kako god utakmica završila, trebali biste ostvariti profit, bilo od uplata ostalih s početka bilo od novca koji ste vi uložili. Naravno, stvari nisu crno-bijele, a strategija ponude X može propasti ako izraziti favorit prvi primi gol. Koeficijent neće previše rasti jer se očekuje da će favorit izjednačiti. No u utakmicama s jednakom snagom momčadi strategija se može pokazati isplativom, ali je ona namijenjena prvenstveno početnicima. Ivan ima i posebno razvijene aplikacije koje mu omogućuje da u svakom trenutku može vidjeti omjer dobiti i uloženog, razvrstanog po potencijalnom rastu koeficijenata koji mu omogućava da može veoma brzo reagirati sa svojom ponudom ili kupnjom koeficijenta od ostalih igrača. “Moj osnovni moto je da je bolje biti na nuli nego izgubiti dio početnog kapitala”, poručuje Ivan. Od posljednja 22 dana u deset slučajeva je završio na nuli, jednom u gubitku, a 11 dana je ostvario profit. U ovaj mjesec je krenuo s početnim kapitalom na računu od 850 eura i dosad je ostvario prinos nešto veći od sto posto. “Činjenica je da sam odlučio trgovati opreznije i s nešto manjim prinosima. Mogu se ostvarivati i veći prinosi, ali je onda, kao i na pravoj burzi, rizik mnogo veći. Jednom prijatelju sam ukratko objasnio način funkcioniranja na Betfairu i on je želio ostvariti brzu zaradu, a na kraju je završio nekoliko tisuća eura u minusu. Nije bio iskusan, lovio je gubitak, i to ga je dovelo do neracionalnih kupnji i ponuda”, kaže naš sugovornik. Valja napomenuti da se dobici od igara na sreću u Hrvatskoj ne oporezuju, a trgovina koeficijentima se još tako vodi. Ipak, potrebno je naći banku koja neće komplicirati s uplatama na devizni račun jer ako banka inzistira da se uplata dobiti uplaćuje preko žiroračuna, poreznicima bi vjerojatno veoma teško bilo objasniti podrijetlo kapitala.

Savjeti za burzu koeficijenata

1. Ponudi jeftino, prodaj skupo(lay low/back high)
Lakše je reći nego učiniti, ali to je osnovna strategija po kojoj funkcioniraju svi brokeri, pa i trgovci na Betfairu.

2. Ne bojte se kupiti niske koeficijente
Oni neće donijeti velike jednokratne dobitke, ali dugoročno donose prinose, a i na veću sumu novca se mogu ostvariti dobri prinosi

3. Ne slijedite gomilu
Tržište na “Batfairu” ima također tendeciju masovnih reakcija koje mogu spustiti cijene koeficijanata daleko ispod tržišne, ako ne budete dio gomile, lakše ćete do profita

4. Ne lovite gubitak
Još jedna važna osnova. Ostanite disciplinirani, ne može se na svakom koeficijentu dobiti i povremeno se mora izgubiti, gledajte dugoročno i ne ulazite u brze i rizične odluke kako bi vratili izgubljeno

5. Koristite statističke i tržišne informacije
Veoma je važno biti dobro informiran, osigurajte prije svake ponude što više informacija o stanju u timu, izračunajte prosjek svih koeficijenata kako bi mogli dati ponudu, i slično.

“Betfair” u brojkama

30 milijuna funti -investicija u tehnologiju
5 milijuna transakcija dnevno
300 oklada u sekundi
850 tisuća registriranih korisnika
100 tisuća aktivnih mjesečnih korisnika

Komentari (1)
Pogledajte sve

Napokon nešto zanimljivo.

New Report

Close