Amerikanci kupuju smart, Hrvati luduju za terencima

Autor: Darin Janković , 01. kolovoz 2008. u 06:30

Dok u Americi i Europi autotvrtke gomilaju gubitke zbog rapidnog pada prodaje SUV-ova, u Hrvatskoj je zabilježen rast od 47 posto

Automobilska je industrija u panici. Ford je objavio kvartalni gubitak od 8,7 milijardi dolara, General Motors najavljuje zatvaranje čak četiri proizvodna pogona i prodaju marke Hummer, a čak je i poslovično u predviđanjima precizna Toyota srezala planove godišnje prodaje za 350 tisuća vozila – sa 9,85 na 9,5 milijuna komada. I svemu tome kumuje propast jednog jedinog segmenta: SUV i cross-over vozila. Segment koji je godinama bilježio rekordni rast i sjajne prodajne rezultate raspuknuo se, posebice na američkom tržištu, poput mjehurića od sapunice.

Gutači goriva
“Još nikad nismo vidjeli da je jedan segment propao tako nisko i tako brzo kao ovaj sada“, rekao je Ricky Beggs iz američke analitičke kompanije Black Book. Tržište novih vozila u SAD-u u prvoj je polovici ove godine palo za 10,1%, tamo gdje prodaja automobila nije posebice trpjela – pad je tek 1,5%. Međutim, prodaja SUV vozila strmoglavila se za čak 17,9%, a žrtvi ima posvuda. U podsegmentu velikih SUV-ova kao što Chevy Tahoe ili Ford Expedition zabilježen je pad od 31,4% , kod srednjih SUV-ova poput Chevy TrailBlazera ili Jeepa Grand Cherokeea pad je 26,3%, dok su rekordno loše rezultate postavili kompaktni SUV-ove poput Jeepa Wranglera ili Toyote FJ Cruiser čija se prodaja strmoglavila za čak 33,6%. U kategoriji pick-up vozila stanje je još kritičnije. Razlog je takvih katastrofalnih rezultata jasan: galon benzina preko “velike bare“ stoji 4 dolara te si posjedovanje gutača goriva – kao što su navedeni automobili – prosječni Amerikanac više ne može priuštiti. S druge strane, pad prodaje SUV-ova u Europi uvjetovan je znatnim dijelom drugim motivom: takvi automobili ispuštaju u atmosferu značajnu količinu CO2, a europska legislativa u najvećem broju zemalja to kažnjava dodatnim porezima. Tako se prodaja pojedinih modela, kao što su Volvo XC90 ili Hyundai Santa Fe, na nekim tržištima srušila i za 40 posto, a segment održava tek uvođenje ekološki prihvatljivijih verzija. Sveukupno, u Europi je prodaja SUV segmenta pala za 8,7% te sada čini 8,8% ukupnog tržišta novih automobila. U Hrvatskoj trenda pada nema. Prema podacima analitičke kuće JATO Dynamics, u prvih je šest mjeseci ove godine – a u usporedbi s istim razdobljem prošle – prodano čak 106,8% više malih SUV-ova (1761 u odnosu na 861), prodaja SUV-ova srednje klase povećana je za 26,1%, a nije rasla tek prodaja luksuznih SUV-ova najviše klase. Ili drugačije, dok je u prvih pola prošle godine registrirano 2716 SUV-ova, ove je godine u istom razdoblju na hrvatske ceste izašlo 3998 vozila SUV segmenta. Za razliku od prošle godine kada je tržišni udio SUV-a iznosio 6%, sada se podigao na europskih 8%. Sjajno napreduju sve marke: od onih koji svoj uspjeh baziraju na povoljnoj cijeni kao što su korejske marke, pa do marki koje u ponudi imaju najprestižnije modele. Bojana Kennedy, direktorica marke Mercedes-Benz u tvrtki Euroline, tvrdi kako kod njih popularnost SUV-a ne opada: “Naš ML, prvi luksuzni SUV model na tržištu, jedan je od najtraženijih Mercedes-Benzovih modela uopće, a rezultate iznad očekivanja postiže i ekskluzivni GL.

Bez ekoloških kazni
Ove ćemo godine ponudu povećati i novim modelom, kompaktnim SUV-om GLK, i već sada znamo da nećemo biti u mogućnosti nabaviti količine koje bi zadovoljile potražnju.“ Što je razlog uspjeha SUV-ova u Hrvatskoj ili barem činjenice da njihova prodaja ne pada kao drugdje u Europi? Prije svega, riječ je zaista o praktičnim vozilima koja odlično zadovoljavaju potrebe čak i zahtjevnih vozača. Zatim, za cijenu europskog automobila niže srednje klase dobije se vrlo solidno motorizirani i opremljeni korejski SUV, a ugradnja plina čini ga i dovoljno jeftinim za eksploataciju. Na kraju, naša država (još) ne “kažnjava“ ekološku neprihvatljivost SUV-ova ni ne nagrađuje ekološku svijet. Tako hrvatski kupac nema nimalo razloga – osim vlastite savjesti – kupovati neko manje i štedljivo vozilo ako već ima dovoljno novca za SUV.

Suzuki kolo vodi

Marka koja u Hrvatskoj prodaje najviše SUV automobila je Suzuki – ove godine čak 957, što je gotovo četvrtina ukupnog segmenta. Za taj rezultat prije svega može zahvaliti popularnosti malog SUV-a SX4 koji je u svakom, a posebice financijskom smislu, dobra alternativa vozilu kompaktne klase. Taj je model prodan u 875 primjeraka. Na listi slijedi Hyundai sa 542 prodanih modela Tuscon i Santa Fe, a treća je Toyota sa 298 vozila. Četvrto mjesto drži Lada Niva, jedini model ove ruske marke, a vodećih pet zaključuje Kia.




Komentirajte prvi

New Report

Close